Wednesday 14 October 2015

PETANDA HARUS BERBUKA PUASA BAGI IBU HAMIL

Hamil adalah satu perkara yang dinantikan bagi wanita yang sudah berkahwin. Indah dunia tidak terkata. Terhamil dibulan puasa, buatkan ibu akan rasa risau dan khuatir akan apa akan jadi pada bayi dalam kandungan. 

Ada beberapa tanda yang menggesa ibu untuk segera berbuka supaya tidak menimbulkan sebarang masalah kepada kandungan dan juga diri sendiri.



Antaranya:

1. MUNTAH
Jika ibu muntah lebih dari 4 kali, cepat cepat lah berbuka untuk mengelak dari diri dehidrasi. Kalau ibu berkerasa nak meneruskan puasa, tubuh badan kita akan mengambil tenaga dari lemak dibadan dan membolehkan darah berasid. Ini akan membuatkan organ organ dalaman kita alami kerosakkan dan bayi akan kekurangan nutrisi.

2. CIRIT BIRIT
Bila cirit birit dan disulami perut yang memulas, segerakan berbuka dengan air yang banyak. Ia juga boleh menyebabkan dehidrasi yang boleh memberi kesan buruk kepada bayi dalam kandunngan.

3. HIDUNG BERDARAH
Hidung berdarah mungkin disebabkan keadaan cuaca yang panas dan tubuh badan ibu yang tidak stabil. Mungkin kerana kurang air dan sebagainya. Jika ini berlaku, segera dapatkan rawatan doktor.



 4. HIPOGLIKEMIA 
Hipoglikemia adalah sesuatu yang membimbangkan. Jika ibu terus berpuasa walaupun sudah ada tanda tanda seperti pening kepala dengan tiba tiba, berpeluh tanpa sebab ataupun berdebar debar, akan mempengaruhi keadaan bayi dalam kandungan serta ibu juga.

5. MATA BERPINAR
Ini biasa berlaku bila ibu mengalami kadar gula yang rendah dalam darah. Jika ini berlaku, segeralah ibu berbuka dengan minum air yang boleh memberi tenaga dan makan sesuatu. Lalu rehat lah secukupnya.



Moga sedikit perkongsian ini memberi manfaat kepada semua.  Jika mahu bertanya tentang vitamin atau produk Shaklee bole hubungi 0172505401 ya.

Salam Mesra, 
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

No comments:

Post a Comment