Saturday 21 March 2015

TANDERM NURSING



Apakah Tandem Nursing?

Tandem Nursing adalah salah satu kaedah atau teknik untuk membanyakkan susu ibu. Ia dilakukan secara sebelah payudara bayi menyusu dan sebelah lagi mengepam. Teknik ini juga boleh diaplikasikan jika bersalin kembar.

Pada peringkat permulaan memang rasa agak kekok, yelah sebelah bayi dan sebelah lagi breastpump. Sudah tentu si bayi akan mengacau breastpump dan berasa pelik tetapi seperti biasa Practice Make Perfect! Memula memang agak janggal sedikit tetapi lama-lama nanti akan menjadi kebiasaan.

Tetapi jika bayi anda sentiasa mengacau dan rasa tidak selesa, mama boleh pam sebelah lagi payudara apabila bayi habis menyusu. Bayi sudah kenyang pasti tidak akan merengek lagi. Untuk menangani masalah breastpum yang bising (electric/ battery breastpump), mama boleh balut motor breastpump dengan plastic bubble supaya dapat kurangkan bunyi yang bising itu. Bunyi breastpum selalunya akan menarik perhatian bayi.

◆◆ Antara kebaikan tandem nursing ialah ◆◆

1. Memperbanyakkan air susu ibu

2. Menyusu secara tandem akan mengurangkan rasa cemburu adik-beradik jika mama baru sahaja lepas melahirkan. Anak yang tua akan sayang dengan adiknya dan tiada istilah cemburu kerana masing-masing berkongsi bonding dengan ibu mereka.

3. Tandem nursing akan mengurang rasa bengkak payudara akibat susu banyak.

4. Anak-anak akan rapat dan saling menyayangi.

5. Tidak perlu risau samada susu cukup atau tidak untuk si kecil kerana asas penyusuan adalah 'demand and supply'.

Selagi bayi menyusu selagi itu susu akan banyak.


◆◆ Tips tandem nursing ◆◆

Makan lebih banyak makanan yang berkhasiat dan tidak perlu berdiet kerana setiap kali menyusukan secara tandem nursing akan melibatkan pembakaran sehingga 1000 carbo. Pengambilan makanan tambahan juga sangat membantu.

Selamat memberi yang terbaik untuk si manja anda!

with ♥
Aishah
Breastfeeding-holic

No comments:

Post a Comment