Thursday 27 August 2015

KEPERLUAN ZINC KEPADA BADAN KITA

ZINC adalah makanan tambahan yang diperlukan oleh badan tak kira sama ada lelaki ataupun perempuan. Keperluannya adalah untuk tubuh badan yang sihat. Bagi mereka yang mempunyai masalah kekurangan zinc, adalah perlu untuk mereka mendapatkan makanan tambahan ini. 

Makanan tambahan Shaklee ni dari zinc glukonat semulajadi yang bergabung dengan nutrisi semulajadi yang lain seperti kalsium dan serbuk alfalfa untuk menghasilkan zinc yang mudah diserap oleh tubuh badan kita.  

Zinc shaklee
zinc shaklee
Antara khasiat ZINC kepada badan kita:

1. Membantu mengeringkan luka dengan lebih cepat berbanding mereka yang tidak memakannya.
2. Meningkatkan sistem imun badan. Iaitu dengan membantu pengeluaran kalenjar thymus yang menentang kanser dan infeksi penyakit.
3. Diperlukan untuk kesuburan seorang wanita.
4. Melindungi kesihatan prostat.
5. Membantu pengeluaran insulin, fungsi insulin dan seterusnya mengurangkan masalah diabetis.
6. Juga membantu pembentukkan kolagen dan protin.

Oleh kerana itu, ZINC ni amat perlu. Nampak remeh tapi ramai tak sedar keperluannya. Wanita hamil perlukan zinc untuk kesihatan dan tumbesaran janin yang sihat. Zinc juga diperlukan bagi membantu masalah tekanan darah rendah bagi sesetengah orang. Dan zinc adalah salah satu makanan tambahan yang baik untuk menguatkan akar rambut.


Ada banyak makanan yang mengandungi Zinc ni. Jangan memilih, makan je dengan baik. Tak suka bayam, bole makan bijiran. Tak suka bijirin, bole makan kekacang. Pilih la nak makan yang mana. Berpada pada sudah naa...


Nampak tak kepentingannya? 

Eh.. ada kawan kawan yang preggy tak? Boleh check kat sini  apa yang best untuk mak mak preggy makan ok. Atau bole share dengan mereaka yang preggy. 

Semoga beri manfaat kepada semua.

xoxo,
aishah
Rakan Nutrisi Anda

No comments:

Post a Comment