Saturday 3 January 2015

Fakta Tentang Najis Bayi

Dalam tempoh 24 jam selepas melahirkan, bayi akan membuanh kotoran pertama berwarna hitam kehijauan atau lebih dikenali sebagai mekonium. Mekonium adalah cairan ketuban yang tertelan semasa bayi dalam rahim ibu.



Mekonium berada di usus bayi semenjak 3 bulam sebelum dilahirkan. Sebenarnya kotoran pertama ini akan keluar dengan cepat dari perut bayi setelah disusukan. Ini kerana susu ibu yang pertama kali keluar akan merangsang sistem pencernaan bayi. Setelah itu najis bayi akan berubah tahap.



Fakta yang ibu-ayah mesti tahu:

1. Beberapa hari setelah lahir, najis bayi berwarna hijau atau kuning. Ia adalah peralihan antara kotoran pertama denhan najis setelah minum susu ibu.

2. Jika bayi minum susu ibu secara teratur, kotorannya berwarna kuning cerah, baunya agak masam dan bentuknya seperti butiran beras. Pada minggu-minggu pertama, bayi serinh membuang air besar setelah kenyang menyusu. Ini adalah kerana susu ibu lebih mudah dicerna lalu mudah dikeluarkan.

3. Bayi yang diberi susu ibu akan membuang air besar maksimum 10 kali sehari. Ibu ayah jangan keliru dengan mengganggapnya sebagai cirit birit ya.

4. Najis bayi yang minum susu formula berwarna kuning pucat atau kecoklstan. Baunya lebih tajam. Bentuknya juga lebih padat berbanding bayi yang minum susu ibu.

5. Apabila bayi sudah mula makan, sekali lagi najis mereka akan berubah.



Sharing with ❤
Aishah
Rakan Penyusuan Anda
0172505401

No comments:

Post a Comment