KAWAN MAYA

Saturday, 31 October 2015

RAGAM ANAK 4 TAHUN

Bersembang dengan anak usia 4 tahun memang akan dapat banyak soalan dari jawapan.

Rimas? Stress? Nak marah? Ok... mmg ada perasaan itu. Dan selalu ada sesal selepas termarah si anak. Kadang kadang saya lupa, di peringkat ini akan banyak soalan dari si anak. Soalan bertubi tubi...dan biasanya soalan yang sama ditanya berulang kali.


Cuba jawab sebaiknya. Walaupun tak pasti apa jawapan yang patut diberi. Oh well..tengok pada soalan dia jugak. Kadang kadang terasa sel otak kurang active. Blur. Berkerut kening pun ada. Cuba bayangkan dapat soalan "kenapa raksasa tu mcm tu".. agak agak apa nak jawab?

Dalam process mendidik jiwa untuk lebih bersabar dan berubah. Bak kata ateh, berubah itu sesuatu yang susah. Tapi kalau tak cuba dan tak teruskan mencuba mana tahu berubah atau tidak.

Esok dah masuk sekolah lagi banyak soalan. Jadi, mama kena makan juga Omega Guard nak bagi sel otak active. Makan Vitalea untuk upgrade kesihatan dan makan b complex untuk nyah pra hipertensi... kita sama sama makan shaklee..

Untuk lebih sihat lebih cergas dan barulah lebih cantik.

Salam Mesra,
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Tuesday, 27 October 2015

DARI KULIAH USTAZAH NORHAFIZAH MUSA

Perkongsian ini aku dapat dari seorang teman yang tak pernah lokek dan jemu ingat mengingati kawan kawanya. Zura! Amat bertuah dan bersyukur ada kenalan seperti dia. Jarang bersua muka, jarang duduk sama bercerita tapi dia aku tau baik orangnya.

Dikongsi dari kuliah bersama Ustazah Norhafizah Musa mengenai niat semasa membaca al quran. Semoga memberi manfaat kepada aku dan semua yang membaca.

NIAT SEMASA MEMBACA AL QURAN

Imam Ibnu Kathir mengatakan "Niat lebih gagah/lebih hebat dari amal itu sendiri".  Untuk dapat kehebatan amal, niat mesti  hebat. Sebelum baca Quran halusi niat dan mohon mendapatkan apa yg kita niatkan. Ia akan memberi kesan kepada kehidupan kita secara maknawi atas ganjaran dari Allah AW.

1. Mohon untuk mendapat syafa'at al-Quran (al-Quran menjadi teman kita, memberi kebaikan dan membantu kita di hari yang kita susah nanti, insyaAllah).

“Bacalah al-Qur’an kerana ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa’at kepada para ahlinya.” (HR. Muslim)

2. Mohon ditambah kebaikan. Dapat dirasai selagi kita baca al-Quran, ibaratnya terasa btambah curahan kebaikan/kekayaan/pahala kepada kita sehingga membuatkan kita tidak terasa untuk berhenti & kita akan membacanya dlm kudrat kemampuan kita.

 “Siapa saja membaca satu huruf dari Kitab Allah (Al-Qur’an), maka baginya satu kebaikan, dan satu kebaikan itu dibalas dengan 10 kali lipatnya.” (HR. At-Tirmidzi).

3. Mohon selamat dr api neraka.
 "Kalau adalah terkumpul Quran dalam hati-hati manusia, maka ia tidak akan dibakar api neraka"

4. Memakmurkan hati kerana membaca al-Quran menjadi "basuhan", menghidupkan hati dari menjadi busuk, usang dan menjadi tempat benda-benda yang merbahaya.
“Sesungguhnya barang siapa yang dalam dirinya tiada bacaan Al Quran maka ia seperti halnya rumah yang usang”

5. Mohon untuk diamalkan setiap yang kita baca. Baca al- Quran sebaiknya dengan elok2, tenang dan tartil. Kedudukan kita/darjat kita ditentukan dgn kedudukan ayat/bacaan kita yang terakhir kita baca  di dunia ini. Contohnya jika ayat terakhir yang dibaca itu berkenaan jihad, maka kedudukan berjihadlah  pembacanya kelak walaupun pembacanya tidak meninggal semasa berjihad.

Dikatakan kepada pembaca al-Quran: “Bacalah (al-Qur’an), naiklah (pada darjat2 syurga) dan bacalah dengan tartil sbagaimana engkau membacanya dengan tartil didunia. Sesungguhnya kedudukan darjatmu sehingga kadar akhir ayat yang engkau baca.” (HR. Ahmad).

6. Jadikan Al- Quran sebagai syifa/ubat/ kepada hati-hati yang berpenyakit dan kelemahan tubuh badan kita.
"Dan Kami turunkan dari Al Qur'an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman ....."
(Al Isra' 17:82)

7. Mohon ia menenangkan hati yang gundah gulanah bila mbaca Al-Quran dengan tartil. Nafsu dan hati yang liar/bergolak hanya dapat ditenangkan dengan rawatan kembali kepada Al-Quran dan membacanya dengan tartil.

Bacalah sehingga tenang.
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dgn zikrullah". Ketahuilah dgn "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia" (Ar-Ra'd 13:28)

8. Mohon supaya hati hidup, bercahaya dan hilang kesedihan digantikan dengan yang baik.

9. Mohon menjadi penyebab mendapat hidayah yang sempurna."Kitab (Al Quraan) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa" (Al Baqarah 2:2)

10. Mohon hidup tidak terlerai dari al-Quran dn kita dibangkitkn kelak dengan syafa'at Al-Quran.
Kata Imam  Ibnu Kathir: "Sesiapa hidup atas sesuatu (meng hambakan diri)  biasanya dia akan mati disebabkan sesuatu itu dan dia dibangkitkan dgn sesuatu itu"

"Apakah orang2 yg membuat kejahatan itu menyangka bahwa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal solleh, iaitu sama ant kehidupan dan kematian mereka? Amat buruklah sangkaan mereka.

Sama sama kita berubah ke arah yang lebih baik.

Salam Mesra,
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Wednesday, 14 October 2015

PETANDA HARUS BERBUKA PUASA BAGI IBU HAMIL

Hamil adalah satu perkara yang dinantikan bagi wanita yang sudah berkahwin. Indah dunia tidak terkata. Terhamil dibulan puasa, buatkan ibu akan rasa risau dan khuatir akan apa akan jadi pada bayi dalam kandungan. 

Ada beberapa tanda yang menggesa ibu untuk segera berbuka supaya tidak menimbulkan sebarang masalah kepada kandungan dan juga diri sendiri.



Antaranya:

1. MUNTAH
Jika ibu muntah lebih dari 4 kali, cepat cepat lah berbuka untuk mengelak dari diri dehidrasi. Kalau ibu berkerasa nak meneruskan puasa, tubuh badan kita akan mengambil tenaga dari lemak dibadan dan membolehkan darah berasid. Ini akan membuatkan organ organ dalaman kita alami kerosakkan dan bayi akan kekurangan nutrisi.

2. CIRIT BIRIT
Bila cirit birit dan disulami perut yang memulas, segerakan berbuka dengan air yang banyak. Ia juga boleh menyebabkan dehidrasi yang boleh memberi kesan buruk kepada bayi dalam kandunngan.

3. HIDUNG BERDARAH
Hidung berdarah mungkin disebabkan keadaan cuaca yang panas dan tubuh badan ibu yang tidak stabil. Mungkin kerana kurang air dan sebagainya. Jika ini berlaku, segera dapatkan rawatan doktor.



 4. HIPOGLIKEMIA 
Hipoglikemia adalah sesuatu yang membimbangkan. Jika ibu terus berpuasa walaupun sudah ada tanda tanda seperti pening kepala dengan tiba tiba, berpeluh tanpa sebab ataupun berdebar debar, akan mempengaruhi keadaan bayi dalam kandungan serta ibu juga.

5. MATA BERPINAR
Ini biasa berlaku bila ibu mengalami kadar gula yang rendah dalam darah. Jika ini berlaku, segeralah ibu berbuka dengan minum air yang boleh memberi tenaga dan makan sesuatu. Lalu rehat lah secukupnya.



Moga sedikit perkongsian ini memberi manfaat kepada semua.  Jika mahu bertanya tentang vitamin atau produk Shaklee bole hubungi 0172505401 ya.

Salam Mesra, 
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Sunday, 11 October 2015

ALFALFA COMPLEX SHAKLEE



Alfalfa ;
Bagus diambil oleh ibu-ibu yang menyusukan anak kerana ia merangsang penghasilan susu ibu (milk booster)

Selain itu, Alfalfa ni;

√ Membantu perkumuhan menjadi lebih lawas & melegakan sembelit

√ Memberi kelegaan semasa haid

√utk mengurangkan resdung, elergi, gegata dan ekzema

√ untuk membuang toksik

√ Meneutralkan asid dalam badan

√ membantu masalah keputihan pada wanita

√ Bertindak seperti kacip fatimah untuk para isteri

Alfalfa inilah antara milk booster aku sepanjang menyusukan Rayyan dan Cahaya. Alhamdulillah. Sungguh puas hari. (´∀`)

Kawan kawan yang nak cuba, boleh hubungi 0172505401 untuk pertanyaan dan pembelian ye.

Salam Mesra,
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Monday, 5 October 2015

ANTARA SEBAB SUSU IBU KURANG

Penghasilan susu ibu akan berkurangan disebabkan KURANGNYA STIMULASI dan juga sebab lain seperti;

√ ibu tidak menyusu kan bayi dengan kerap dan mengikut kehendak bayi
√ Bayi tidak melekap dengan betul dan tidak dapat menyusu dengan 
betul dan baik.
√ Ibu berhentikan penyusuan di waktu malam lebih awal 
√ ibu memberikan makanan lain atau susu botol lebih awal
√ Ibu menyusukan bayinya dengan sebelah payudara sahaja
√ ibu kurang yakin dengan kebolehannya dan kemampuan untuk menyusukan bayi
√ Ibu mengalami tekanan emosi.
√ ibu terlalu letih dan tidak bertenaga


Sekarang zaman IT..kalau ibu ibu bole google and search baju baby..kenapa tidak google and search info berkaitan penyusuan susu ibu.

Segalanya dihujung jari.

Mahu menyusukan anak sehingga 2 tahun..kuatkan semangat, banyakkan bertanya, kawal emosi, jadi katak pekak, pembacaan, niat yang baik pasti dimudahkan.

Salam Mesra, 
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 
Contact : 0172505401

BETULKE MENYUSUKAN BAYI BOLEH KURUS?

Sebelum memikirkan tentang badan yang boleh kurus dengan menyusukan bayi, penting untuk diketahui bahawa apabila menyusu, badan ibu memerlukan tenaga untuk menghasilkan susu.


Sebanyak 300 hingga 500 kalori diperlukan oleh tubuh badan si ibu yang menyusu bayi.

Walau bagaimanapun, sebilangan tenaga tambahan yang diperlukan ini akan diperolehi daripada simpanan lemak sedia ada.

Ini bermakna, menyusu badan boleh membantu anda mengurangkan berat badan. Ini adalah cara yang selamat untuk mengurangkan berat badan dan ia tidak mengganggu kualiti atau bekalan susu ibu. 


Macam mudahkan? Nah..jika ibu fikir sangat mudah, maka ibu salah. Pemakanan juga mengambil peranan yang sangat penting. Bayangkan ya... Ibu yang menyusukan bayi memang akan mudah lapar. Dan apabila lapar, ibu cenderung untuk makan dan tidak dinafikan ramai ibu yang makan makanan berat untuk atasi rasa lapar itu.

Lalu, bagaimana mahu kurus jika ditengah malam selepas menyusu makan nasi dengan telur kicap? Huhuhu

Apa yang ibu bole buat, gantikan niat untuk makan nasi itu dengan biskut oat, yogurt atau susu atau buah buahan berserat.



Dan jangan lupa, sertakan senaman ringkas atau buatlah pergerakkan yang membuatkan seluruh anggota kita bergerak. 

Salam Mesra, 
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
   

Friday, 2 October 2015

ATASI SUP MASIN

Siapa kat sini suka makan sup? Haa..best kan sup. Reneh reneh je kan. Tapi pernah tak termasin? Aku selalu. Opss! Kadang terlebih agak gitu. 

Hari ni nak share 1 tips mudah je nak kurangkan rasa masin. Masukkan kentang masa hujung saat memasak. Insya'allah rasa masin akan kurang.

Cubalah. Kalau tak ada kentang, alamak tak dapek den nak menolong. Makan makanan yang masin masin tak elok, boleh menyebabkan darah tinggi. 

Tapi tak apa, boleh top up vitamin dalam makanan harian kita, contoh macam Omega Guard

Ok. Cuba tau!


Salam Mesra, 
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

CLEARANCE SALE SHAKLEE OKTOBER 2015

Selamat pagi. Selamat bekerja untuk semua. Tak kira di opis atau dari rumah. Suri rumah juga kerja tau, bagai tiada henti lagi.


Bulan ni Shaklee baik hati. Dibuatnya CLEARANCE SALE untuk vitamin E. Perh! Best sangat. Semua tau Vitamin E ni mampu buat kulit lebih remaja sebab ia tinggi dengan antioksidan. Syok nye. Tak payah cucuk sana, injek sini nak bagi awet muda. Betul tak?

Ada Selenium dan Ekstrak Biji Anggur
Di bulan Oktober ni, jika kita beli 2 botol Vitamin E ini jumlahnya selepas tolak 50% adalah lebih kurang rm157. 

Kalau nak murah lagi boleh PM atau text 0172505401 untuk belian hebat jimat.

Salam Mesra,
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Thursday, 1 October 2015

MASA

Sangat pantas masa berlalu. Banyak masa disia siakan. Banyak tenaga dihabiskan. Untuk menjalani satu benda yang dinamakan kehidupan.

Aidiladha sudah berlalu. Aku bersyukur dapat menyambutnya bersama suami dan anak anak tersayang. Dan alhamdulillah, akikah Cahaya juga sudah selesai. Tiada majlis besaran hanya sekadar menjamu jiran tetangga dengan masakan sederhana.

Banyak perkara berlaku. Ya, semuanya ada hikmah dan sememangnya ia adalah ketentuan Allah.

Insya'allah, segala yang aku dan suami lakukan adalah kerana Allah dan untuk memberi manfaat kepada orang lain.


Salam Mesra,
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Monday, 28 September 2015

BAHAYA KEPUTIHAN PATALOGIK

Masalah keputihan atau lelehan lendi berwarna putih, krim atau kelabu yang keluar dari faraj wanita antara masalah yang swring dihadapi kebanyakkan wanita di seluruh dunia.

Statistik menunjukkan hampir 75 peratus wanita yang sudah berkahwin menghadapi masalah keputihan berikutan aktiviti seksual.

Ramai wanita tidak mempunyai kesedaran terhadap risiko dan bahaya masalah keputihan, malah menganggap ia satu petanda lazim sebelum kitaran haid.


Keputihan yang bersifat fisiologi biasanya normal dan tidak menunjukan gejala penyakit, namun berbeza dengan keputihan patologik yang lebih kronik kerana ia berlaku disebabkan jangkitan yang perlu dirawat.


Jadi wahai wanita..tidak kira bujang atau sudah  berkahwin, jika ada masalah keputihan ini, segera dapatkan rawatan. Jangan biar memudaratkan diri. 

Salam Mesra,
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
   

Tuesday, 15 September 2015

WANITA

Wanita..dicipta Allah dari tulang rusuk kiri sang lelaki. Dicipatnya wanita untuk dikasihi dan dihormati. Tetapi, bahana nafsu yang menjadi raja dalam diri, ramai wanita menjadi mangsa kepada lelaki. Kepada keadaan. 

Mengapa? 
Tidak kah ada belas dan simpati?
Apakah yang menyebabkan wanita dizalimi? Disakiti? Dikhianati?

Argh..
Mungkinkah kerana wanita itu sendiri? Mungkin! Siapa tahu.. di zaman berteknologi ini, semua orang mahu segala macam benda. Jika tidak boleh dengan cara yang betul, akan dicuba dengan cara yang singkat. Singkat bagaimana? Sesingkat yang bole membawa kemudaratan, kerosakkan kepada diri, akal dan fikiran. 

Wanita..lembutnya adakala disalah erti. 
Wanita..toleransinya adakala diambil mudah.
Wanita..lantang bicaranya adakala dikata mahu menunjuk pandai.

Kini...berapa ramai wanita yang menderita kerana lelaki? Kerana salah langkah? Kerana salah sendiri? Kerana keluarga?

Fikirkan lah! 

Salam Mesra, 
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Saturday, 12 September 2015

CANTIK DENGAN VITAMIN

Selamat pagi semua. Dah minum ESP? Kalau belum dan masih tak ada cepat order ye. Ada promosi ni. So jangan lepaskan peluang kerana promosi hanya sebulan.

Aku suka minum serbuk soya shaklee ni. Sebab apa? Banyak sebab. Salah satunya kacang soya yang shaklee guna tak diubah genetik. Maksdunya tak ditambah baja atau bahan yang membantu tumbesaran kacan soya tu. So ia bebas dari bahan yang boleh membahayakan tubuh badan kita. Selain tu, kalau korang ada baca la kan, 1 hidangan soya shaklee ni bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, rendah lemak, tak ada kolestrol, tak ada asid uric dan senang menyerap dalam tubuh badan kita.

Jadi sesuai sangat kepada mereka yang nak kurus, yang vegeterian, pesakit kencing manis, gout, jantung, darah tinggi.

Tahu tak yang ESP ni mampu meremajakan kulit? Haa...kalau korang nak tahu, ia merangsang pembentukan kulit dan otot, kurangkan kedutan kurangkan kesan parut. Itulah keperluan protin. Bukan sahaja untuk sihat malah untuk kecantikkan.

Kalau dimakan dengan vitamin lain pulak seperti vitamin B complex, juga sangat best. Semua tahukan vitamin B ni membantu pembentukkan sel darah merah, membantu elakkan korang murung, stress yang mana bole membawa kepada kemudaratan. 

Kalau kurang darah, muka pucat je. Kalau asyik stress, murung dan tak cukup tidur muka pulak kusam je. Nak kerja pun rasa tak seronok. 

Pilihan ditangan masing masing. Tapi dengan Shaklee korang pasti akan berpuas hati. Syaratnye simple je, makan dengan konsisten dan jaga nafsu makan. Hihihi.

Pasangan Comel pilihan untuk CANTIK

Susah nak order? Jangan pening. Boleh PM aku atau contact 017.250 5401. 


Salam Mesra, 
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Friday, 11 September 2015

DONUT TANPA TELUR

Salam Jumaat semua. Macam mana hari ni? Panas kan? Kat Sungau Buloh ni pun panas. Apa resepi hari ni? Tak kisah la resepi apa pun yang korang plan. Resepi masakan ke, resepi hiburkan anak anak ke, resepi pikat suami ke, resepi kehidupan ke... 

Banyak kan jenis resepi. Kita pilih je la nak yang mana. Aku sebenarnya buntu nak tulis apa tentang "resepi" ni. Yela.. geng geng lain pulun resepi hebat hebat. 

Sebab tak nak pening pening kan kepala, apa kata korang layan resepi donut tanpa telur. Haa... semalam aku buat. Dapat dekat 30 biji. Alhamdulillah. Dapat bagi Kak Usha, jiran sebelah kiri dan Asma jiran sebelah kanan. 

Bebuih campuran mauripan, gula dan susu pekat


Korang cuba buat ye. Bahan-bahanya mudah je.

Tepung 4 cawan
Mentega 1 1/2 sudu makan
Gula 2 sudu makan
Mauripan 1 pek
Air
Susu pekat 1 1/2 sudu makan
Minyak untuk menggoreng
Gula halus (nak buat topping nanti)
Air suam 1 1/2 cawan (untuk kembangkan mauripan)

Cara-caranyaa pulak;

Rendam mauripan + gula + susu pekat hingga berbuih.
Lepas tu gaulkan tepung dan mentega sehingga sebati.
Dah tu masukkan campuran tadi lalu diuli hingga sebati. Bila doh dah jadi dan tak melekit tungu sekejap bagi dia naik. 
Kemudian, bulatkan kecil kecil dan ikut la nak guna cetak ikut acuan yang dh sedia tu atau nak guna alatan bebas. Hihihi.

Sesudah digoreng..rangup dan lembut hasilnya


Selamat mencuba!

Salam Mesra, 
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Thursday, 10 September 2015

CABARAN SEPTEMBER

Selamat siang semua. Dah makan? Bulan september ni syok. Ada cabaran dan promosi mengaum dari shaklee.

Feeling wake me up when september end gitu! Bulan September ni Shaklee buat promosi ESP. Beli 6 dapat 7 atau beli 2 extra 5% diskaun. Hebat kan? Memang padan sangat la kalau korang ni pemakan tegar ESP..HARUS BUAT STOK ok!



Next perkara syoknya, menerima cabaran membuat entry berkaitan 20 topik. Pheww! Aku tak la pandai mengarang. Silap haribulan merapu jadinya. Hahaha



Ok. See how naa! Korang jangan terlepas Promosi ESP dari Shaklee ye. Nak harga murah murah boleh contact 017 2505401

Wednesday, 9 September 2015

TIPS ELAK MAKAN BANYAK


Selamat tengah hari. Dah lunch? Rasa over makan tak? Jangan feel nyesal ye termakan banyak. 
Esok esok makan ikut keperluan je.

Ok. Ni aku nak kongsi 1 tip mudah untuk elak kita dari makan dengan banyak. Amalkan minum segelas air sebelum makan. Bole juga ganti dengan buah buahan seperti tembikai, epal atau yang berserat.

minum air
tips yang baik

Ingat ye, sebelum makan. Bukan selepas makan. Insya'Allah tip ni menjadi. Just do it! 

Salam Mesra, 
Breastfeeding-Holic cum Rakan Nutrisi Anda
 

Monday, 7 September 2015

KULIT CANTIK DENGAN ESP SHAKLEE

Siapa ada masalah kulit? Aku pernah ada masalah kulit yang teruk. Kusam, berminyak dan lubang kawah yang besar. Banyak produk pernah aku gunakan. Dari yang memutihkan kulit hinggalah yang memedihkan kulit.

Hinggalah aku menggunakan Loreal. Nampak okla. Cuma minyak dimuka je tak berkurangan. Kena tepek bedak selalu atau tekap dengan kertas minyak.

Hinggalah aku jumpa dengan ESP atau Energizing Soy Protein ni. Pada awalnya minum untuk galakkan susu badan dan pekatkan susu badan. Lama juga minum sampai lah kakak sendiri tegur muka nampak lain. Oh lain ke? Dia kata tak macam dulu berminyak.

Weehuuu...suka la aku. Masa tu aku makan Alfalfa dan ESP je. Sesekali Vitamin C. Hihihi. Sebab nak maintainkan susu badan so kena la makan Alfalfa dan ESP hari hari.

Alhamdulillah sangat. Susu badan maintain sampai anak lepas 2 tahun dan kawah kat muka mengecil.




Berbaloi sangat beli. Alangkah bestnya kalau jumpa lebih awal dengan Shaklee. Next N3 aku share efek aku dengan Shaklee pulak. 

Ada kawan kawan nak cuba boleh hubungi 017 250 5401 atau PM kat facebook pun bole.

Salam Mesra,
Breastfeeding-holic
☆ isyah ☆

Sunday, 6 September 2015

BAHAYA TIDUR YANG TIDAK CUKUP

Bila kita kurang tidur, secara tak sedar kita sudah mengundang masalah kesihatan seperti stress dan sistem imun badan jadi lemah.

Bila kita dah stress, susah nak fokus. Apa kerja pun tak boleh nak siap.

Kalau kita sibuk macam mana pun, sebaiknya kita cuba untuk dapatkan tidur yang cukup. Minum segelas susu atau pada yang tidak suka dengan susu boleh saje gantikan dengan Ostematrix sebelum tidur.

Tidur yang cukup biasanya antara 6 hingga ke 8 jam. Dan tidur yang cukup ini sebenarnya membantu badan dan organ kita berehat. Dapat memulihkan tenaga selepas seharian bekera dan membantu membina sel baru.

Sedikit info aku dapat dari berita harian. Moga beri manfaat dan lepas ni mesti tidur cukup;

1. Sistem imun anda akan menjadi lemah. Jika sistem imun lemah, anda mudah dijangkiti selsema dan jangkitan. Kurang tidur juga boleh menyebabkan sel darah putih berkurangan dan seterusnya menjejaskan sistem imun

2. Anda sihat dan tidak menghadapi masalah berat badan, tetapi jika mengalami masalah kurangan tidur yang kronik, anda akan menghadapi masalah fungsi insulin

3. Jika anda kurang tidur, ia akan melemahkan hormon pertumbuhan yang mengawal nisbah lemak dan otot tubuh selain mengawal hormon leptin. Keadaan ini akan menyebabkan anda terasa lapar dan sukar mengelakkan makanan berlemak dan berkabohidrat

4. Susut berat badan. Mereka yang kurang tidur selalunya cenderung mengambil makanan dalam kuantiti yang lebih. Walaupun pada awalnya mereka mengalami peningkatan berat badan, tetapi akan merasai penurunan apabila terlalu kerap kurang tidur.

5. Wanita yang selalu terdedah kepada banyak cahaya pada sebelah malam atau sering bekerja pada waktu malam menghadapi kemungkinan diserang kanser payudara

6. Kurang tidur boleh menyebabkan anda stres dan akibatnya anda sukar melakukan kerja dengan cekap, sering tidak terurus dan kelam kabut

7. Tidur yang cukup akan melambatkan proses penuaan dan kedutan di muka. Ketika tidur, kita akan menghasilkan hormone pertumbuhan yang membolehkan memperharui dan memulihkan sel-sel (khususnya sel-sel kulit, selain darah dan otak ). Jika anda kurang tidur, anda akan lebih cepat kelihatan tua

8. Sekiranya kurang tidur, anda akan mudah tertekan dan murung. Jika masalah ini berpanjangan, anda berkemungkinan besar akan hilang minat untuk bergaul.

9. Kehilangan waktu tidur bagi tempoh yang lama juga akan menyebabkan anda mudah terasa letih. Kurang tidur juga boleh menyebabkan sakit kepala, keletihan pada waktu siang dan mudah meradang serta gerak geri menjadi perlahan. Juga akan menjejaskan atau mengurangkan nafsu seks

Mereka yang kurang tidur setiap malam berisiko mati awal

Sumber infoharian.com



Ok dah dah. Off gadget korang semua. Off lampu. Pegi tidur sana. Jangan lupa makan herb lax. Dan jangan lupa baca doa tidur ok.

Salam Mesra,
Breastfeeding-Holic
★ isyah★

Friday, 4 September 2015

KEK PISANG KUKUS SIMPLE


Sedap kan tengok gambar ni

Hari ni sempat sangat buat kek pisang sebagai sarapan. Huh..tak agak agak kan sarapan aku. Kek Pisang gitu! Di cedok dari blog Joys Of Ummi. Kek pisang ni sangat mudah. Bahan bahan nye simple dan cara masak adalah dengan mengukus sahaja.

Pagi pagi dah ayak tepung. Siap rayyan tanya nak buat kek rainbow ke? Aduhai..ingat janji la tu. Next kek ye baby! Aku guna tepung kek faiza. Kat rumah ni ada beberapa jenis tepung tau.

Tepung Kek Faiza

Ok. Ini bahan bahan-nya dan caranya

Kek Pisang Kukus

Bahan-Bahan
Pisang dilenyek (aku guna pisang emas)
Tepung gandum 2 1/2 cawan
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil bicarbonate
Telur 1 biji
Minyak sayur @ minyak masak 1 cawan (aku guna mazola oil)
Gula halus 1 cawan

Cara cara buat pula;

Ayak tepung, baking powder & bicarbonate. Letak tepi. Lenyek pisang. Ikut suka nk hancur mana.

Gula & telur mix sampai kembang. Guna blender pun boleh. Dh kembang, masuk kan pisang dan minyak. Mix bagi sekata. Last sekali masuk kan tepung sikit sikit then gaul sebati.

Oh ya.. jangan lupa panaskan kukusan siap siap tau. Mudah kan kerja.

Masak kukus selama 45 minit atau rasa dh masak.



Selamat mencuba♥

Salam mesra,
Aishah
Breastfeeding-holic
Rakan Nutrisi Anda

MAKAN B COMPLEX KERANA ANAK

Sekarang ni ramai yang share gambar kanak kanak pelarian yang terdampar itu. Sungguh menyedihkan. Sungguh!

Untuk share semula kepada semua ku tak tergamak! Bukan tak ada rasa sedih simpati atau hati ku kering..TIDAK SAMA SEKALI. Cuma ia akan mengganggu emosi ku sebagai ibu.

Saat ini, Cahaya tidur jadi jadinya Rayyan teman berlawan sembang. Lebih kepada ala ala tarzan sebenarnya sembang kami. Sebab banyak sungguh aksi lasak yang dipamerkan. Sehingga kering tekak ni.

Memang sesuai b complex ditelan ketika ini. Meredakan saraf yang tegang dek aksinya. Tapi itulah anak, dalam dia buat kita rasa nak melompat pandai pulak tu pujuk.

Oh la anak!



Lepas makan vitamin best ni, moh la kita main cikgu cikgu pulak.

Salam Mesra,
Aishah
Breastfeeding-Holic
Rakan Nutrisi Anda

Thursday, 3 September 2015

ASID AMINO PENTING



Protin yang lengkap adalah zat protin yang lengkap dengan 9 asid amino penting yang mana tidak boleh terhasil dengan sendirinya. Ia mesti diambil dari makanan.

Didalam ENERGIZING SOY PROTEIN ada 22 asid amino dan satu satunya produk di pasaran yang lengkap dengan 9 asid amino yang penting itu.



Untuk dapatkan Energizing Soy Protein ini, boleh PM saya atau direct ke talian 017.2505401. Konsultasi percuma ye!

Salam Mesra,
Aishah
Breastfeeding-Holic

Wednesday, 2 September 2015

PROMOSI SEPTEMBER 2015



Pejam celik dah September 2015. Kejap sangat feelingnya. Bulan ni Shaklee murah hati lagi seperti selalu buat Promosi produk ohsem!! Kenapa aku kata produk ohsem? Sebabnya promosi Energizing Soy Protin. Haa..kan senyum kan! Senyum sebab tau banyak khasit ESP ni. Sedap lagi menyihatkan! Sapa tak nak benda baik kan..



Macam biasalah kan..Shaklee kalau buat promosi memang kaw kaw!
Bulan ni beli 6 tong ESP korang dapat 7 tong. See..how generousnye Shaklee. Selain tu jika beli yang promosi ni, korang akan dapat :

a) jadi ahli secara PERCUMA!!
b) VITALEA berharga rm94 sebotol PERCUMA 
c) CASH rebate pada bulan Oktober
d) 20% JIMAT dari harga pasaran
e) PENJIMATAN hampir rm200


Selain dari beli 6 dapat 7 ni juga korang juga bole beli KOMBO dengan extra 5% diskaun! Wow!!! Berganda ganda jimat!


Macam mana nak beli yang promosi ni?
 Cepat PM aku atau direct text 0172505401 atau email aishah.ali81@gmail.com

Jangan ketinggalan okeh!

Energizing Soy Protin

Salam Mesra,
Aishah
Rakan Nutrisi Anda
Breastfeeding-holic

SARAPAN PISANG RAJA

Alhamdulillah. Sedap pisang raja ni kan. Semalam beli la 2 sisir dalam rm2 pakcik tu bagi. Kedai di jalan ke Puncak Alam sana. Lalu jalan belakang Saujana Utama. Memula plan nak buat Banana Cake tapi sebab Cahaya ni bagai magnet melekat je dengan aku so kita batalkan plan cake and kita buat lain.



Buahnya kecil kecil tapi rasa sedap. Kalau blender dengan ESP atau buat shake dengan Cinch Shake atau Meal Shakes mau terangkat minum.

Aku buat jemput jemput pisang. Tak ada copy mana mana resepi. Main belasah punya resepi.

★ Bahan bahan
Pisang Raja
Gula sedikit
Tepung Gandum ( aku guna tepung cap bunga Rose)
Garam secuit rasa
Minyak untuk goreng (aku guna Alif)
Esen vanila sikit
Baking powder

★ Caranya

1. Lenyekkan pisang (ikut berapa banyak nak)
2. Masukkan 2 sudu makan gula & sedikit esen vanila
3. Digaul seketika dan masukkan tepung gandum serta baking powder. Gaul sekata. Letakkan garam secubit. Sekatakan lagi
4. Panaskan minyak dan goreng dgn api sederhana.

Jangan terlebih tepung. Nanti keras pulak.

Selamat mencuba.

Salam Mesra,
Aishah
Rakan Nutrisi Anda
Breastfeeding-holic

Monday, 31 August 2015

BUKAN REZEKI

Happy hati sebab dapat beli nasi dagang. Walaupun lauknya dah tak ada tapi dapat nasi nye pun dah rasa best. Beli depan taman je. Rm2.50 untuk nasi sahaja.. ok ek?

Masa bukak bekas nasi perasan nasi tu ada bau tapi aku ingat maybe herba dan rempah yang digunakan. So tak pelah. Beli bayar balik.

Sampai kat rumah tak terus makan. Kasi setel anak anak dan aku kasi setel rumah sampah yang baru lepas dipungut. Horror! Seminggu sekali kutip...pitam woo!!

Lps sejam lebih..aku dah siap2 kemas, rasa nak la makan. Cehhhh... bukan rezeki aku la. Nasi dagang tu too sticky. Rasa pun dah tak berapa best. Aku call ma tanya nasi dage melekit ko? Ma jawab tak... so sah nasi aku beli tu x bole makan dah.



Not my rezeki! Maybe aku kena belajar masak nasi dage dengan ma.

Salam mesra,
Aishah
Breastfeeding-holic
Rakan Nutrisi Anda

UNTUK SIAPA OMEGA GUARD?

Di N3 sebelum sebelum ni..aku ada kongsi tentang kebaikkan omega guard ni. Dan kali ni nak kongsi tentang siapa yang perlu Omega Guard ni pulak.

Tak yah cerita banyak... Siapa yang memerlukan Omega Guard?

(1) Ibu Hamil

° Membantu perkembangan sel otak bayi semasa dalam kandungan
° Mengurangkan risiko kelahiran bayi pra matang
° Mengurangkan risiko gila meroyan selepas kelahiran bayi
° Mengawal kenaikan berat badan yang mencanak-canak naik

(2) Ibu Menyusu

° Menyalurkan khasiat Omega-3 untuk sistem imunisasi badan kanak-kanak serta perkembangan otak.
° Membantu penurunan berat badan ibu tanpa menjejaskan penyusuan

(3) Kanak-Kanak

° Pertumbuhan badan yang sihat selain kesihatan otak
° Yang sering demam, selsema, batuk, asthma, eczema
° Memperkuatkan sistem imunisasi badan

(4) Mereka yang mengalami berat berlebihan

(5) Mereka yang mengalami masalah kesihatan

° Batuk berkahak, selesema yang berterusan
° Sakit-sakit sendi , kolestrol tinggi
° Sakit strok
° Masalah sendi
° Masalah jantung
° Gout



Jadi, kalau ada dalam golongan yang aku kongsikan ni, jangan takut nak mencuba Omega Guard. Kita usaha untuk upgrade kesihatan kita sebaiknya. Allah yang menentukan.

Jika ada yang berminat nak mencuba dan nak bertanya, boleh hubungi 017.250 5401

Salam Mesra,
Aishah
Rakan Nutrisi Anda
Breastfeeding-holic

HARI MERDEKA 2015



Selamat pagi. Semoga hari ni semua orang sihat sihat aje. Dah masak sarapan? Kalau belum.. bolela pilih nak yang sihat dan segera atau yang home made macam nasi lemak.

Aku and anak anak feeling sarapan di taman permainan hari ini. Plan dari malam tadi dengan anak bujang. Hakikatnya Cahaya masih tidur.

Heaven sangat hihihi

Hari ni 310815. Selamat menyambut hari merdeka. Dengan tema Sehati Sejiwa moh la kita bersehati sejiwa dengan orang orang yang kita sayang.



Salam Merdeka,
Aishah
Rakan Nutrisi Anda
Breastfeeding-holic
0172505401