Tuesday 9 December 2014

Petua Di Dapur

Petua di dapur.

1. HILANGKAN LUMPUR PADA KERANG

Process membuang lumpur yang melekat pada kerang menjadi mudah dengan cara memasukkan kerang ke dalam besen berisi air dan kemudian ramas kerang yang direndam itu dengan menggunakan surat khabar. Ramas dalam masa 5 hingga 10 minit dan bilas. Pasti lumpur yg ada di kerang hilang..


2. MENGHALAU LALAT DI DAPUR

Ambil dua batang lilin (lebih pun boleh) dan nyalakan apinya. Selepas itu letakkannya di meja makan atau tempat meletak hidangan. Hasilnya lalat tidak akan menghurung makanan.

Nota: hati hati sewaktu menyalakan lilin ya!


3. TAJAMKAN MATA PISAU PENGISAR

Untuk menajamkan kembali mata pisau pengisar, hanya perlu kisar satu cawan garam kasar sehingga halus. Hasilnya mata pisau pengisar akan kembali tajam. Lakukan selalu untuk hasil yang memuaskan.


4. ELAK SEMUT PADA BEKAS GULA

Untuk menggelakkan semut daripada masuk ke dalam bekas gula, sapukan keliling bekas gula tersebut dengan minyak masak. Insya'allah semut tidak akan masuk lagi ke dalam bekas trsebut.


5. HILANGKAN BAU PETAI

Bau petai memang kuat. Untuk menghilangkan baunya yang kuat, rendam petai ke dalam air basuhan beras sebelum dimasak atau dimakan sebagai ulam. Rendam la selama 30 minit. Insya'allah!




Selamat mencuba!

Aishah
Rakan Shaklee Anda
0172505401

No comments:

Post a Comment