KAWAN MAYA

Wednesday, 10 December 2014

KHASIAT KURMA UNTUK SI MANJA

Kurma oh Kurma!

Menurut kajian yang telah dijalankan oleh Saintis Mesir, kurma dapat membantu memanaskan badan dan mencerdaskan otak serta membantu tumbesaran kanak-kanak. Kurma kaya dengan sumber zat galian dan vitamin seperti A, B, B1, B2, B3, Vitamin C dan E.

Kurma juga mengandungi unsur bebas lemak dan kolestrol, asid amino triptofan, glukosa dan sukrosa. Kandungan Gula dalam kurma ialah sebanyak 50-70 peratus. Gula dalam kurma dikenali sebagai fruktosa yang akan dipecahkan terlebih dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi glukosa untuk membekalkan tenaga kepada tubuh badan.

Kandungan vitamin C dalam kurma pula dapat membekalkan sebanyak 230 kalori tenaga yang diperlukan oleh tubuh.

Oleh itu, mengambil sebiji kurma setiap hari adalah cukup memberikan tenaga kepada kanak kanak yang sedang membesar.

Stok Semasa

P/s: kurma ni bagus juga dimakan oleh ibu menyusu, hamil dan berpantang.

❤ salam ceria ❤
Aishah
Breastfeeding-holic
Rakan Nutrisi Anda

Tuesday, 9 December 2014

Petua Di Dapur

Petua di dapur.

1. HILANGKAN LUMPUR PADA KERANG

Process membuang lumpur yang melekat pada kerang menjadi mudah dengan cara memasukkan kerang ke dalam besen berisi air dan kemudian ramas kerang yang direndam itu dengan menggunakan surat khabar. Ramas dalam masa 5 hingga 10 minit dan bilas. Pasti lumpur yg ada di kerang hilang..


2. MENGHALAU LALAT DI DAPUR

Ambil dua batang lilin (lebih pun boleh) dan nyalakan apinya. Selepas itu letakkannya di meja makan atau tempat meletak hidangan. Hasilnya lalat tidak akan menghurung makanan.

Nota: hati hati sewaktu menyalakan lilin ya!


3. TAJAMKAN MATA PISAU PENGISAR

Untuk menajamkan kembali mata pisau pengisar, hanya perlu kisar satu cawan garam kasar sehingga halus. Hasilnya mata pisau pengisar akan kembali tajam. Lakukan selalu untuk hasil yang memuaskan.


4. ELAK SEMUT PADA BEKAS GULA

Untuk menggelakkan semut daripada masuk ke dalam bekas gula, sapukan keliling bekas gula tersebut dengan minyak masak. Insya'allah semut tidak akan masuk lagi ke dalam bekas trsebut.


5. HILANGKAN BAU PETAI

Bau petai memang kuat. Untuk menghilangkan baunya yang kuat, rendam petai ke dalam air basuhan beras sebelum dimasak atau dimakan sebagai ulam. Rendam la selama 30 minit. Insya'allah!




Selamat mencuba!

Aishah
Rakan Shaklee Anda
0172505401

Saturday, 6 December 2014

FAKTA PENYUSUAN YANG MESTI TAHU

Jika anda bakal bergelar ibu buat pertama kali, pastikan anda mengetahui beberapa fakta berikut sebagai persediaan untuk memberikan makanan awal terbaik kepada si manja. Proses penyusuan bukan perkara semula jadi yang berlaku dengan sendiri. Ibu perlu melengkapkan diri dengan ilmu dan info supaya memudahkan tugas menyusukan bayi kelak.

Mungkin ada ibu yang sudah sedia maklum tentang beberapa fakta penting berikut berkaitan dengan penyusuan. Tetapi tidak mustahil ada juga ibu yang sudah melahirkan beberapa orang anak masih tidak tahu mengenai fakta tersebut.

Apakah kolostrum?

Mungkin ada ibu beranggapan susu pekat berwarna kekuningan itu adalah susu basi dan mesti dibuang. Hakikatnya ia adalah cecair penting yang dikenali sebagai kolostrum dan dihasilkan sebaik ibu melahirkan bayi. Kolostrum wajib diberikan kepada anak kerana ia mempunyai khasiat yang dapat melindungi si kecil daripada jangkitan kuman dan sistem imun badannya. Kolostrum tidak terdapat dalam susu formula. Oleh itu sebaiknya terus susukan bayi sebaik dia dilahirkan bagi memastikan si kecil dapat khasiat kolostrum.

Bila badan mengeluarkan susu?

Selepas tiga hingga empat hari melahirkan bayi dan menghasilkan kolostrum, payu dara ibu akan terasa lebih lembut namun tegang kerana perubahan kolostrum menjadi susu. Ketika proses perubahan ini, susu ibu akan kelihatan seperti susu skim. Selepas tempoh 10 hari hingga dua minggu, susu yang dihasilkan akan menjadi lebih matang lagi. Dalam proses ini, kuantiti susu yang dihasilkan akan meningkat mengikut kekerapan bayi menghisap. Semakin banyak susu diberikan kepada bayi, maka semakin banyak susu dikeluarkan oleh payu dara ibu.

Bila hendak mula menyusu?

Tentu ada kalangan ibu-ibu baharu tertanya-tanya bila boleh mula menyusukan bayi. Sebaiknya, cuba susukan bayi anda sejam setelah melahirkannya. Jangan bimbang, kerana bayi secara semula jadi akan tahu bagaimana hendak menyusu susu ibunya walaupun ia baharu pertama kali. Mengapa satu jam selepas melahirkan? Ini kerana setelah satu jam, bayi biasanya akan menghabiskan masanya selama 24 jam untuk tidur.

Apakah posisi terbaik semasa menyusu?

Ia juga menjadi dilema dalam kalangan ibu ketika menyusukan bayi. Proses ini mengambil masa yang lama tetapi cukup bagi ibu mengetahui posisi asas yang disarankan ketika menyusukan bayi. Sebaiknya pastikan bayi memasukkan seluruh mulutnya dan menghisap seluruh aerola ibu dan bukan sekadar menghisap puting payu dara sahaja. Apabila bayi tertidur semasa menyusu, bangunkan bayi anda supaya dia tidak tersedak.

Bagaimana jika melahirkan secara pembedahan caesarean?

Bagi ibu yang melahirkan bayi secara caesarean, proses penyusuan mengambil masa lebih lama bahkan ada kes yang kadang kala membuatkan ibu langsung tidak dapat menghasilkan susu. Untuk menangani masalah ini, pastikan anda menyusukan bayi setiap dua atau tiga jam sekali supaya pengeluaran susu ibu cepat terhasil. Sebaiknya berbincang dengan doktor sebelum proses kelahiran bagaimana anda boleh menyusukan terus bayi dengan susu ibu sebaik dia dilahirkan.

Untuk membiasakan anda dan bayi dalam proses penyusuan, susukan bayi setiap dua hingga tiga jam walaupun di tengah malam. Jika di hospital, mintalah bayi untuk berada sebilik dengan anda setiap masa. Kejutkan bayi untuk bangun menyusu apabila sudah tiba masa untuk menyusu. Cipta suasana agar bayi terbiasa dengan payu dara anda dan masa menyusu.

Happy breastfeeding and enjoy the moment mommies.

Sumber: pa&ma

Salam Ceria,
Aishah
Breastfeeding-holic
0172505401

Saturday, 29 November 2014

Ekzema & Shaklee #1

Ekzema.
Satu alahan kulit yang dialami anak sya hingga kini. Dulu krim Elomet jadi feveret. Dh tau steroid tinggi stop guna.

Dah lama...baru bagi OMEGA GUARD & sapu HERBAL BLEND sikit2, nipis. Bukan untuk menyembuhkan tapi ia mampu mengawal dari terus merah merah.

Kalau dia berpeluh lebih, muncul la bintik bintik ruam dia. Dan kalau lama dalam "panas" lagi teruk. Tu yang tepung ubi jadi bedak. Bedak botol merah tu pun kena ada.

Apa yang penting terkawal!





Kesian tau tengok anak tergaru garu. Menangis mengadu gatal pedih. Kita usaha, Allah yang menyembuhkan.

xoxo,
Aishah
Rakan Shaklee Anda
0172505401
www.facebook.com/isyahsabela

Tuesday, 18 November 2014

Omega Guard ; Promosi November 2014

Sungguh nak buntang mata kalau ada promosi. Promosi baju, cepat je mak ayah borong. Promosi kasut pun berlari lari nak cari size.

Nah promosi minyak ikan yang sah sah ternyata sangat baik untuk kesihatan mak ayah dan semestinya anak anak. KEBIJAKSANAAN BUKAN DARI GENETIK ATAU SESUATU YANG DIWARISI YE.

Omega 3 sah sah ternyata baik untuk Otak yang bijak. Siapa yang tak nak sentiasa fokus dan bijak kan.

Bulan November ni promosi kaw kaw untuk OMEGA GUARD. Jangan lepaskan peluang!




Salam Mesra,
Aishah
0172505401
www.facebook.com/isyahsabela

Monday, 17 November 2014

SARAPAN SIMPLE SEDAP

Selamat pagi!
Selamat berhujung minggu.
Apa khabar semua? Semoga semua sihat dan ceria... WHAM macam saya ni biasalah. Otak dan badan jalan serentak.

Apa sarap korang? Tanya muhammad nak sarapan apa dia jawab telur. Huhuhu. Dia tak bole nampak telur. Bole habis sepapan dia sorang. Ya..saya tau tak baik untuk kesihatan dia. Back to sarapan.... Saya decide nak buat sarapan sandwich telur je.



Bahan Bahannya;
Roti - ikut la nak banyak mana
Telur
Mayonese
Tomato - dipotong dadu kecil
Lada hitam
Garam - bagi rasa rasa
Perahan Lemon - sikit ja dLM sesudu

Caranya;

1. Mula mula kita rebus telur dan lepas tu lenyek telur tu bagi hancur.
2. Bubuh mayonese dan gaul rata
3. Buh garam ikut suka rasa & lada hitam ikut sedap
4. Tambah kan tomato dan gaul lagi.
5. Peran lemon dan gaul lagi.
6. Akhir sekali..sapu la ataa roti.




Anak suka makan. Perut kenyang hati riang.





Selamat mencuba dan jangan skip sarapan ye.


Salam Mesra,
Aishah
Breastfeeding-holic
Rakan Nutrisi Anda

Tuesday, 11 November 2014

PEMAKANAN UNTUK IBU BREASTFEEDING

Pengalaman saya menyusukan anak anak penuh makna. Keduanya dilahirkan di HSB. Saya tak menyusukan diorang ni sejam selepaa dilahirkan tapi lps siap setel pindah naik wad. Mau ambik masa lebih sejam juga.

Ok..nak cite pasal susu ibu. Rata rata payudara ibu belum mengeluarkan susu tapi kolostrum. Kolostrum ni cecair kekuningan yang mengandungi air, protin, gula, vitamin, mineral dan antibodi yang membantu si manja melawan penyakit. Macam perisai la gitu.

Ibu yang menyusukan baby ni perlukan tenaga lebih dari ibu lain. Perlu makan makanan yang kaya dengan nutrisi untuk memastikan badan ibu kekal bertenaga dan sihat untuk penghasilan susu ibu yang mencukupi. Bayangkan ibu menyusu dalam keadaan yang letih lesu, tak bermaya? Yes....ibu akan merasa tertekan dan tekanan bole mengganggu penghasilan susu.

Susu ibu ni adalah makanan sempurna bagi bayi yang berusia 6 bulan ke bawah. Tak perlu dah bagi nestum ka, air kanji apatah lagi susu tepung.



Ibu menyusu memerlukan protin. Protin dalam susu ibu mudah hadam jadi ibu memerlukan protin yang lebih dari orang biasa. Protin ni untuk tumbesaran bayi. Just imagine bila ibu terus diet slps melahirkan...hanya semata mata nak tubuh badan langsinh...si anak yang menjadi mangsa. Tau kan apa kesan kekurangan protin?

Ok..kalau ibu pening nak mencari sumber protin yang lengkap, ibu bole sangat cuba ENERGIZING SOY PROTIN.



Selain dari protin, ibu juga perlukan lemak. Kandu gan lemak dalam susu ibu berubah ubah dan banyak dipengaruhi oleh pemakanan ibu.

Asid Lemak Penting (Essential Fatty Acids) sangat baik dan perlu diambil ibu dari saat mengandung lagi. Sebab itu ibu yang hamil selalu digalakkan untuk makan ikan. Ikan mengandungi asid lemak penting ni yang kita panggil minyak ikan. Minyak ikan ini memainkan peranan dalam perkembangan otak bayi, fungsi saraf dan mata serta pertumbesaran yang sihat.





Apa jua yang dimakan ibu, akan disalur kepada bayi melalui susu ibu. Jadi ibu kena la makan makanan yanh bersesuaian. Ada makanan yang OK dimakan ibu tapi si anak kembung dan sebaliknya. Namun, bagaimana pun sumber utk mendapatkan segala vitamin adalah dari apa yang ibu makan. Setiap apa yang ibu makan, akan mempengaruhi susu ibu.

So, pastikan pemakanan ibu mengandungi bijirin lengkap, kaya dengan nutrisi yang diperlukan, buah buahan dan sayuran pelbagai warna.

I love breastfeeding!

Aishah
0172505401
Rakan Nutrisi Anda

Friday, 7 November 2014

Donut Simple Special Without Telur

Dalam cuaca sejuk perut kriuk kriuk lapar. Anak duk ngendeng nak makan. Nak makan nasi? Mungkin tak la. Nak makan mee goreng? Bole juga...tapi bahan tak ada. Hahaha...

Tapi....tepung, yis, majerin semua ada. Apa lagi...jom mendonut. Tapi specialnya saya tak letak susu tepung macam sesetengah resepi. Tapi saya letak MEAL SHAKE SHAKLEE. Ahaks....berdonut vanila kita.

Ok...jom kite tengok bahan bahan dia:-

~tepung gandum 2 cawan (ikut la korang nak berapa cawan)
~ majerin 1 sudu (saya guna jenama Planta je)
~ garam sikit
~ gula sikit
~ 2 sudu makan Meal Shake yang sedap itu
~ mauripan sepeket
~ minyak masak untuk menggoreng (saya guna Alif)

Sebelum mula menggaul semua bahan, bancuh la mauripan tu dengan air suam. Dah nampak berbuih bole la mengadun. Gaul semua bahan rata sekata. Sampai dah tak melekit.









Dah uli cantik..rasa puas hati. Bole la ready untuk bentuk kan donut. Tak kisah la nak guna kreativiti sendiri atau guna cetak yg sedia ada jual.





Saya guna papan pemotong bulat ni khas untuk saya lenyek adunan kuih muih. So..saya tekan tekan sikit doh atas papa ni..then saya cetak. (>y<)



Taraaaa..... Dah siap cetak. Ready untuk menggoreng. Panaskan minyak. Ikut la banyak mana minyak korang nak guna. Sekejap je goreng donut ni. Tapi sebab anak dara kecik tu bangun dari tidur, jadi gorengan donut pun terlebih kaler. Hihihi





Lembut. Sedap. Garing di luar. Muhammad makan mac perrhhh sedap bangeett. Air tangan mak memang sedap weii...Happy trying ye semua.

Takde meal shake bole order dari saya tau (●´∀`●)

Salam ceria,
Aishah
www.facebook.com/isyahsabela
posted from Bloggeroid

Istiqamah : Makna dan Kebaikkannya

Sikap istiqamah (tetap) beramal adalah benteng iman yang keempat. Seseorang yang memiliki sikap ini sebenarnya telah mendirikan benteng untuk mengawal imannya daripada gangguan musuh. Sebaliknya, tanpa sikap ini seseorang telah membuka satu pintu kepada musuh-musuhnya untuk masuk ke hati dan merosakkan imannya. Bagaimana ini boleh terjadi?

Telah dikatakan berulang kali bahawa tujuan ibadah serta membersihkan hati itu adalah untuk membuahkan iman dan akhlak. Kalau tidak begitu, ibadah itu tidaklah bererti apa-apa. Amalan yang membuahkan iman dan akhlak itu adalah benteng yang menjaga iman. Maka melaksanakannya secara tetap dan berterusan akan menetapkan iman dan akhlak itu pada hati kita. Sebaliknya, kalau amalan yang berbuah itu dilakukan sekalisekala dan tidak berterusan, maka tentulah iman itu juga tidak terjamin keselamatannya. Di waktu amalan itu kita lakukan, iman akan tinggi tetapi ketika amalan itu ditinggalkan, iman akan menurun atau merosot.

Oleh itu supaya iman sentiasa ada dan stabil, sikap istiqamah beramal adalah penting. Ia akan bertindak sebagai benteng yang dapat memelihara dan menyelamatkan iman daripada serangan musuh terutama nafsu dan syaitan. Sabda Rasulullah SAW: “Amalan yang paling disukai Allah ialah amalan yang berterusan (berkekalan) walaupun sedikit.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Yang penting dalam beramal ialah mengekalkan amalan itu. Kalau tidak mampu berbuat banyak amalan, cukuplah sedikit, asal dikekalkan (istiqamah), daripada banyak amalan tetapi tidak kekal. Contohnya, membaca Al Quran, cukuplah lima baris sahaja tetapi dibuat tiap-tiap hari daripada lima juz sekali baca tetapi dibuat sebulan sekali. Sembahyang sunat pula, cukuplah dua rakaat tiap-tiap malam daripada seratus rakaat tetapi sebulan sekali. Begitu juga dengan sedekah. Biar hanya 10 sen setiap hari daripada RM10 tetapi setahun sekali.

Kebaikan dari sikap istiqamah ini ialah:

1. Amalan yang dibuat secara istiqamah akan berkesan. Umpama setitik air kalau terus-menerus memukul batu, lama-kelamaan akan melekukkan batu. Sebaliknya kalau banjir sekalipun yang datang tetapi hanya sekali datangnya, tentu tidak berbekas pada batu.

2. Tujuan beramal dan membersihkan hati agar iman dan akhlak subur. Setiap kali kita beramal kita akan merasai nikmat buahnya itu. Jadi kalau sesuatu amalan itu kita kekalkan, maknanya kita akan sentiasa dapat menikmati nikmatnya. Nikmat inilah yang akan memelihara iman kita.

3. Musuh kita terutama nafsu dan syaitan tidak pernah rehat daripada memusuhi kita. Dengan istiqamah, barulah seim-bang pertahanan kita terhadap musuh-musuh itu. Makna-nya kita juga tidak pernah berehat mempertahankan iman dan akhlak kita.

Imam Al Ghazali pernah mengingatkan, “Banyakkanlah olehmu akan amalan yang terasa berbekas di hati.”

Lain orang lain hatinya, maka lain pulalah minat dan kegemaran beramal. Ada orang seronok dengan zikir ‘alhamdulillah’. Maknanya bila sebut ‘alhamdulillah’ terasa di hati lazatnya zikir itu. Maka untuk orang ini banyakkanlah zikir itu. Orang lain pula rasa lazat dengan puasa. Maka banyakkanlah puasa sunat. Begitu juga ada orang yang terasa lazat dengan berfikir. Bila berfikir terasa bertambah iman. Maka banyakkanlah berfikir.

Kebaikan dari sikap ini ialah apabila sesuatu amalan itu dilakukan dengan suka dan rela, ia akan lebih berkesan dan tidak menjemukan. Orang yang beramal kerana terpaksa dan ikut-ikutan atau secara jahil dan tidak faham falsafah ibadah itu, tidak akan memperolehi apa-apa kesan baik. Sebaliknya akan mudah terasa jemu. Orang yang jemu beramal akan putus hati dengan Allah. Bila putus hubungan hati dengan Allah, bermakna orang itu sedang berada dalam kemurkaan Allah. Allah berfirman dalam Hadis Qudsi: “Hai hamba-Ku, mengapa kamu jemu beramal sedangkan Aku tidak pernah jemu memberi pahala padamu?”

Allah SWT sentiasa bersedia untuk melimpahkan rahmat dan pahala pada kita tetapi mengapa kita tidak mempedulikan-Nya? Untuk mengelak dari sikap itu, kita mesti berhati-hati dalam beramal. Jangan beramal kerana ikut-ikut orang dan kerana terpaksa. Tilik dahulu hati dan minat kita, kemudian pilihlah amalan yang betul-betul sesuai. Barulah dilakukan amalan itu. Kalau tidak, lama-kelamaan penyakit jemu beramal akan menyerang kita.

Bila jemu, banyaklah perkara yang boleh berlaku. Ada yang langsung meninggalkan amalan itu. Ada pula yang langsung benci dengan Islam. Ada yang kadang-kadang buat, kadang-kadang tinggalkan. Sebab itu, banyak berlaku orang lari meninggalkan jemaah Islam, pergi meneruskan hidup yang sesuai dengan kehendak nafsu dan syaitan.

Dalam beramal elok dipraktikkan teori: “Biar sedikit tetapi banyak jenis daripada banyak tetapi satu jenis.”

Mencari keuntungan Akhirat samalah seperti mencari keuntungan di dunia. Di dunia macam-macam yang kita buat seperti berniaga, tanam padi, tanam sayur, tangkap ikan, ternak kambing dan lembu. Kalau satu daripada usaha-usaha itu mengalami kerugian, kita masih boleh bergantung pada usaha-usaha yang lain. Tetapi kalau kerja kita satu jenis sahaja, katakanlah berniaga sahaja, tiba-tiba kita rugi, akan menderitalah kita waktu itu.

Begitulah juga halnya dalam mencari keuntungan hidup di Akhirat. Elok kita beramal banyak jenis selain yang difardhukan seperti sembahyang, puasa, sedekah, zikir, baca Quran, tolongmenolong, berkhidmat, berdakwah dan lain-lain yang dianjurkan oleh syariat. Katalah ada di antara amalan itu tidak diterima oleh Allah, waktu itu masih ada lagi amalan yang lain boleh kita harapkan. Tetapi kalau satu jenis sahaja amalan, tiba-tiba yang satu itu tidak diterima, apalagi yang boleh diharapkan? Oleh itu cuba jangan tumpukan amalan kita pada satu jenis sahaja. Usahakan supaya banyak jenis. Biarlah sedikit asalkan istiqamah.

Sumber: www.usahataqwa.com

posted from Bloggeroid

Wednesday, 5 November 2014

10 Tips Untuk Kesuburan

Tips ni perkongsian dari sebuah buku yang sangat menarik dan berbaloi di baca, Allah Doktorku, oleh Mukhlas Asy Syarakani Al Falah.



Ok. Tak nak buang masa korang baca tips yang saya kongsi kan ni ok. Moga beri manfaat kepada semua para isteri dan para suami.

10 Tips Untuk meningkatkan kesuburan:-

1. Fahami Process Kehamilan
√ memahami bagaimana sistem pembiakan berfungsi untuk menjadikan pasangan suami isteri lebih peka kepada faktor kesuburan.

2. Jumpa Doktor
√ bagi memastikan diri dan pasangan bebas dari masalah kesuburan dan untuk segera dapatkan rawatan.

3. Berat Badan Yang Ideal
√ berat badan berlebihan atau berkurangan juga menyumbang kepada kesukaran untuk hamil.

4. Ketahui Waktu Subur
√ hari subur seorang wanita tak lama, sekitar 4-5,hari sebulan dan dengan tahu dengan tepat hari subur meninggikan lagi peluang untuk hamil.




5. Kesuburan Suami
√ mengamalkan cara hidup yang sihat dapat mengekalkan kesihatan reproduktif sang suami pada kadar yang optimum

6. Multivitamin
√ wanita disarankan untuk mengambil vitamin termasuk asid folik untuk mengurangkan risiko kecacatan pada janin dan suplemen zink kepada suami untuk meningkatkan pengeluaran sperma.



7. Bersenam
√ bersenam secara konsisten adalah perlu untuk persediaan bagi menghadapi tekanan semasa hamil dan bersalin.

8. Makanan yang seimbang
√ menjaga pemakanan dengan memakan makanan yang penuh nutrisi dan yang menyumbang kepada kesuburan seperti kacang pea yang kaya dengan asid folik dan tiram yang kaya
 dengan zink.



9. Kurangkan Tekanan
√ terlalu tertekan bole menyebabkan badan letih dan minda tidak fokus. Jadi lakukan aktiviti yang boleh mengurangkan tekanan dan haruslah sentiasa positif sebaiknya.

10. Jauhi Dadah, Rokok dan Minuman Keras
√ rokok, dadah dan minuman keras bukan sahaja memberi kesan buruk pada kehidupan malah turut menjejaskan kesuburan dan boleh meningkatkan risiko keguguran atau kompilasi lain semasa hamil.





Tips yang kalau baca nampak remeh tapi sebenarnya semua tu adalah fakta yang mesti ditangani dengan baik. Dengan kemajuan dan ketinggian teknologi, kalau tak dijaga badan dengan baik, bukan sahaja mengundang masalah kesuburan malah pelbagai masalah kesihatan lain.

Apapun..nasihat say pada kaum hawa yang punya masalah period tak sekata, period sehari dua sahaja, pcos, cyst, fibroid, terlalu berat dan terlalu ringan, jangan ambil mudah.

Moga apa yang saya kongsi beri manfaat kepada semua.

Salam sayang,
Aishah
Breastfeeding-Holic
0172505401

posted from Bloggeroid

Sunday, 2 November 2014

Cahaya Sarah #1

Alhamdulillah. Pejam celik dah 8 bulan mek kecik tu. Macam tak percaya. Teringat bila dia tak bergerak satu hari suntuk. Even dihospital doktor gegar pun takde respond. Mujur masih nampak denyutan jantung. Doktor tak cakap ok atau tak ok cuma doktor kata "look normal".

Induce! Sakit bersalin yang dipaksa menggunakan ubat. Ya...itu yang doktor advise. Diskus dengan encik somi and okla, setuju untuk keselamatan baby. Kuasa Allah...kita tak tau apa rancangan yang disediakan. Sebelum diberi ubat induce, pemeriksaan dibuat sekali lagi. Alhamdulillah... Bukaan dah 4cm so tak payah la nak paksa paksa sakit untuk beranak.

Sekarang dah 8 bulan yang osem. Sekarang juga dah bole duduk dengan baik tanpa sokongan. Sesekali la tergolek debuk. Dah bole berdiri dengan baik ...op kos la dengan berpegang pada sesuatu. Seperti contoh kaki mama, kerusi (>y<)

Cahaya dah bole merangkak dengan laju giler. Mainan yang tinggi pun dia usaha nak capai. Sebut perktaan macam macam .. "Tata" "mama" "dada" ...dia je la tau apa kah maksudnya... Dan ligat dan lasak. Nak tukar pampers or pakai baju ya ampun...bergolek sakan kami...memang dia rela "one tone" hihihi. Bila kita kata "no"..."tak bole"...dia nampak faham tapi tetap buat. Heee...normal la. Baby. Even yang dah tua bangka pun kalau kata "no" tetap buat kan.. Kan..?

Alhamdulillah. 8 bulan yang meriah. Apa lagi nak kata. Syukur dimudahkan untuk mengandung dan bersalin.








Nah..tu dia mek kecik tu. Cahaya....penuh ceria. Sepanjang pregnant tak makan vitamin lain, 100% shaklee. Vitalea, B complex, Vitamin C, Omega Guard, Ostematrix dan Energizing Soy Protin. Alhamdulillah. HB maintain. Isu kencing manis tak ada tau sedangkan sya ada history melahirkan anak 4.1kg secara normal. Berat over 80kilo.

Takde masalah alahan, ruam susu macam abang baby. Suke giler! Yelah...nanti jenuh nak ke klinik bagai.

Ibu ibu tak percaya tak apa. Bole buat carian sendiri dan makan untuk rasai dan alami kesan nya.

Kalau pening dan susah nak cari atau tak tahu macam mana, bole je pm saya. Jangan segan silu. Sharing is caring.

Salam ceria,
Aishah
~ happy mama ~
Rakan Shaklee Anda
0172505401
www.facebook.com/isyahsabela

posted from Bloggeroid

Wednesday, 29 October 2014

Kepentingan Sarapan Pagi

Masih ramai lagi di antara kita yang tak suka bersarapan pagi. Dengan pelbagai alasan seperti tak sempat, takut gemuk, tak ada selera, tak tahu nak makan apa dan lain lain lagi. Hakikatnya sarapan pagi itu adalah penting kepada semua golongan. Tak kira tua mahupun muda..lelaki dan wanita.

Tahu tak dengan besarapan pagi kita sebenarnya akan dapat lebih fokus? Ya! Bila perut sudah diisi, maka kita akan dapat melakukan tugas dengan lebih baik tanpa memikirkan keadaan perut yang berkerongcong minta diisi. Jika sebagai seorang pelajar pula, semestinya lah apa yang diajar cikgu dapat dihadam oleh minda sebaiknya.

Berapa ramai antara kita yang sekarang dan jadi Mak & Ayah? Ada anak kecil yang bersekolah atau dihantar ke taska? Kalau rasa terkejar kejar nak hantar anak anak, siapkan bekalan sarapan. Mungkin bole makan dalam perjalanan ke sekolah atau taska. Jadi tak la anak anak kita ni lemah lemau atau jadi over aktif sebab tak nak fokus pada perut yang lapar.


Bila kita bangun pagi, tahap gula dalam badan akan sedikit rendah. Jadi kita perlukan sarapan untuk membaiki paras gula dalam badan. Ambil sarapan yang kaya dengan serat, kalsium dan tinggi protin. Selain dari untuk rasa lebih bertenaga dan fokus, sarapan pagi juga dapat mengelakkan risiko perut masuk angin atau gastrik.

Tidak mengambil sarapan pagi bukanlah jalan pintas untuk langsing. Malah kita akan cenderung untuk terlebih makan diwaktu tengah hari. Atas alasan "terlalu lapar" jadi tanpa sedar kita akan makan mungkin dengan laju, terlebih sukatan tanpa menghiraukan "perasaan" perut yang terkejut.

Tidak perlu nasi lemak, lontong, mee hoon, roti canai dan teh tarik untuk sarapan. Memadai dengan segelas minuman susu, roti, telur dan mungkin bijiran seperti oat. Atau mungkin bole mengambil minuman protin seperti MEALSHAKE SHAKLEE, ENERGIZING SOY PROTIN SHAKLEE yang ternyata baik dan penuh dengan nutrisi yang diperlukan tubuh badan kita.



Kita adalah apa yang kita makan. Pilih sarapan yang ringkas dan cepat jika rasa tak cukup masa, nak cepat. Kalau rasa tak ada selera, makan buah buahan seperti pisang, epal. Tak suka susu pulak bole gantikan dengan milo, coklat. Sekarang ni ad macam macam jenis produk yang membantu kita untuk bersarapan dengan baik. Pilh je la yang mana suka.

Kesimpulannya, sarapan pagi ini nampak remeh tapi hakikatnya memainkan peranan yang penting dalam permulaan hari semua orang. Bukan sekadar untuk menambahkan tenaga tetapi juga dapat menimbulkan "mood" yang baik, menghasilkan sikap yang positif, mental yang baik dan juga membantu untuk seseorang yang menjaga penampilan badan.

Tak percaya tak apa, istiqamah je dalam mengambil sarapan.



Saya pilih ENERGIZING SOY PROTIN SHAKLEE kerana ia sumber kalsium yang baik, kaya dengan serat dan tinggi protin dan dapat membantu perjalanan harian saya dengan anak yang masih menyusu dan yang sedang membesar. Dan ianya sangat membantu dan beri banyak kesan yang baik.

Salam 1436H
Aishah
Rakan Shaklee Anda
0172505401
www.facebook.com/isyahsabela

posted from Bloggeroid

Friday, 17 October 2014

ESP - Shaklee Effect #2

Tak pernah rasa pun nak cuba ESP. Tapi masalah gastrik teruk asben gara gara dalam.tekak bengkak dan bernanah buat sya beli. Kesian kat asben. Lapar x makan. Minum pun payah. Moody je. Bayangkan la kalau tekak dh bernanah bengkak. Makan bubur tak lalu dah. Cakap pun x bole lelama. Ubat tahan sakit pun macam tak berapa nak tahan. Lama kami kat hospital..hampir 3 minggu.. On off jumpa anak.. Dh la masa tu dia masih menyusu dan campur.


Lps operasi buang nanah, asben ngadu lapar. misi bg susu. Asben ngadu perut pedih. Fuhh..perut dh masuk angin beb...bagi susu memang meraung la. Sya mintak mak shaklee sya belikan ESP. Rasanya dengan vit c masa tu.

Dapat je esp tu trus sya bawak ke hospital. Naik wad trus bancuh. Rasa sya bancuhan pertama 2 sudu ESP. Abis segelas...nampak lg asben duk tahan pedih perut. Yelah..mana on the spot dapat cover.Tak lama lps tu dia mintak lagi...bancuh lagi 2 sudu. And br la nmpk mood dia baik sekejap. Esknya dia mintak lagi. ESP tu jadi minuman wajib sepanjang kat hospital. Masa tu ilmu psl ESP ni tak berapa nak banyak..tak google pun yg protin ni rupanya bantu baiki luka juge. Cari utk gastrik je..

Tak sedau luka operasi dia nampak eloknye baik...kawasan yg kena tebuk elok bercantum..bila folo up kat pakar pun dia pun x banyak komen la.
Eh lupa nak cakap..mil ada dtg bWak sup ikan haruan tp asben x bole nk makan, perut sebu lagi. Dapat ESP tu memang best la..cover perut dari masuk angin. Cuma kena minum cepat jgn dh masuk angin.

Dan beberapa hari sblm raya haji 2012 dia discaj. Kat rumah masih minum ESP lagi sbb tak berapa nak selera makan lagi. Sya ada juga cuba esp..masa tu tak berapa nak geng dengan ESP ni. (∩_∩)

Dan sekarang kalau tengok balik kawasan yang kena tebuk bawak leher dia tu hanya nampak satu garisan halus.... Orang tak sedar pun pernah ada parut kat situ suatu masa dulu.

Maintain hensem trus... Dan alhamdulillah, ESP sekarang dah jadi feveret sya. Sebab esp pernah bantu sya untuk dptkan size M ...dn bila dh berjaya size M pregnant lagi :)
Menyusukan rayyan tanpa masalah..alergik rayyan sngt terkawal masa menyusu.

Sblm beranak tahun 2014, sya minum esp sblm ditolak ke LR. Sebab ESP ni sumber tenaga utk jangka yang lama jadi masa tunggu turn nak pindah ke wad sya bole duk mengemas beg kain baju. Dah naik wad sya bole angkut brg n baby untuk pindah katil dengan sendiri....

Dalam pantang seram nak minum ESP...minum lps seminggu. Sebabnya nanti cepat sangat bengkak susu. Marmet je kejenya. Kdg x tau nak makan apa..minum ESP pekat. Hahaha. Delima ketika pantang kononya. Tapi berbaloi minum pekat. Terasa kenyang perut.

Balik kampung sambung pantang..ESP wajib la kan. Sedapnya tu sampai kak ngah dan kawan dia jatuh hati dengan ESP ni.

Apa lagi nak dikata....tak cuba tak tau..dah cuba jatuh cintaaa teruss..!


ヾ(@^▽^@)ノ ESP memang best.




posted from Bloggeroid

SHAKLEE EFFECT #1

Fenomena ENERGIZING SOY PROTEIN  memang berbaloi minum protin shaklee ni. 
Dah la tak diubah genetiknya masa process penanaman soya tu.

Nah satu efek yang menggembirakan hati kawan kesayangan saya. 
Ehehehe..sebut BFF karang mat salleh sangat.

Consume Shaklee dah lama. Istiqamah makannya. 
Dan energizing soy protin ni adalah salah satu kesukaan beliau.


esp
sms kami sharing cerita shaklee
Sungguh...kalau kita istiqamah, kesan nya insya'allah menyeluruh.

Suka? Ahaks..ok tunggu saya kongsi lagi dengan shaklee effect shaklee ya

Moga perkongsian saya beri manfaat ya. Dan kalau ada yang berminat untuk cuba energizing soy protin ni, jangan ragu ragu untuk hubungi saya.

Well...kita sembang sembang dulu

(^v^)

xoxo,
aishah
Breastfeeding-holic
Rakan Nutrisi Anda

posted from Bloggeroid

Thursday, 9 October 2014

Bersangka Baik Selalu

Hari ni group wassup ramai yang kongsi ttg perkongsian Ustaz Ebit Liew. Sangat menyentuh naluri saya.

Bohong kalau saya tak terasa sebab saya kadang kadang suka menyangka yang bukan bukan.

Moga apa yang sya kongsi jadi panduan bersama.

---------------------------

Selepas ceramah seorang makcik jumpa saya. Dia mula ceritakan anak dia teruk, degil, tak dengar kata. Kuat merokok, sekarang memang degil dan tak boleh buat apa-apa dah..umur baru 17 tahun tapi memang tak dengar kata.

Saya dah tak nampak jalan nak buat apa, katanya. Kalau ustaz boleh bantu saya saya amat bertuah dan beruntung..tapi saya memang rasa mustahil..

Jawab saya, anak puan begitu kerana sangkaan puan begitu. Puan tolong berhenti sangka buruk padanya dan cakap buruk padanya. Dia baik dan bakal jadi orang hebat.

Ish ustaz ni takkanlah dia degil macam tu boleh jadi orang hebat. Saya harap dia jangan buat jahat jer..

Jawab saya puan tukar sangkaan dan doa puan..insyaAllah dia akan jadi orang hebat...Allah baik,Maha Penyayang, dia suka sangkaan yang baik....

InsyaAllah ustaz. Anak saya baik dan bakal jadi orang hebat. Macam tu yer ustaz?

Yer puan tukar sangkaan dan doa pada mereka. Saat kita bersangka baik dan cakap yang baik itulah iman. Harapan kepada hidayat dan kebaikan ialah iman. Nabi saw setiap hari berjumpa manusia yang menyusahkan dan ingin membunuhnya tapi sentiasa letakkan 100 peratus sangkaan baik bahawa sekali iman datang seseorang itu akan berubah juta kali lebih dari apa yang kita boleh bayangkan.

Dengan sangkaan dan harapan yang baik barulah kita semakin rajin menasihat dengan lembut. Bijak dan hikmah dalam membangunkan anak-anak. Tanpa sangka baik kita akan membenci. Dalam doa pun dengan marah. Dalam nasihat pun menjadi bebelan dan menyakitkan hati.

Selepas beberapa minggu dia ceritakan anaknya bertambah baik. Jawab saya alhamdulillah. Puan tadi kata, betul ustaz, saya mengubah sangkaan, dia pun berubah...sangkaan ibubapa adalah doa paling kuat buat anak-anak. Motivasi terbesar buat anak-anak...

Saya ingat mak saya selalu cakap pada saya. Mak tak risau kalau ebit jaga agama walaupun siang malam kena hina. Mesti Allah jaga. Dunia ni Allah punya.

Jika anak MANJA jer nak dukung. Itu tandanya mereka anak yang tahu nilai bahu mak ayah mereka..

Jika anak nak ikut keluar rumah dan tak nak tinggal itu tandanya mereka bakal Daie besar..

Jika anak asyik bercakap tak berhenti itu tandanya mereka akan menjadi pendakwah yang suka berdakwah..

Jika anak selalu nak bergusti itu maknanya mereka pejuang agama. Mereka akan menegakkan kebenaran walaupun ia pahit...

Jika mereka pecahkan barang dan berebut barang kerana mereka inginkan perhatian ibubapa..

Anak kuat menangis insyaAllah esok dah besar senang mereka menjadi orang mudah menangis masa berdoa dan solat serta membuat amal baik..

Anak lambat sikit bercakap mungkin kerana mereka dahaga belaian dari ayah mereka yang sibuk.

Anak remaja dah besar macam-macam permintaannya itu tandanya mereka perlu di bawa bermujahadah di jalan Allah supaya mereka tahu erti hidup susah..

Anak remaja suka menyendiri mungkin Allah nak ingatkan keluarga itu supaya mula hidupkan sunnah dengan makan berjemaah dan berjalan bersama-sama yang mungkin sudah lama tidak dibuat..

Anak asyik buat salah mungkin kerana mereka tidak mendapat keadilan seperti adik beradik lain.

Anak berpura-pura dan banyak musihat mungkin kerana ibubapa kurang mendengar dan memahami mereka serta mungkin ibubapa selalu bergaduh depan anak-anak...

Anak gila artis dan glamour mungkin kerana ibubapa pun kaki tv dan hp dan boleh perlahan kurang-kurangkan dan beri masa baca hadis bersama anak-anak dan bawa majlis ilmu..

Anak-anak kuat melawan mungkin kerana kita di istidraj kerana tidak jaga solat berjemaah dan kurang bangun malam...

Sebagai anak pula jadilah anak yang membuat ibubapa tidak sempat nak sangka buruk dan bercakap buruk pasal kita.

Ya Allah jadikanlah anak kami daieMu dan berjaya dunia dan akhirat dan jadikan kami anak yang menyukakan kedua ibubapa kami dunia dan akhirat.Ya Allah terimalah kami semua
-----------------


Terima kasih ustaz ebit liew.



posted from Bloggeroid

KEISTIMEWAAN ESP SHAKLEE

Semua orang dah tau apa itu ESP. Yeah... Energizing Soy Protin. Sumber protin yang berasaskan soya dan sedap ok.

ESP ni istimewa. Sebab dibuat dari kacang soya yang tidak diubah genetiknya masa process penanaman. Tidak dibasuh atau rendam dengan alkohol. Hanya guna air semata mata.

Siapa yang perlu ESP Shaklee ni? Lelaki dan Perempuan BOLEH minum ESP ni.

1) Ibu yang sedang hamil
2) Ibu yang sedang menyusukan anak
3) yang NAK mengurangkan berat badan
4) yang sentiasa NAK kulit yang cantik
5) yang baru lepas menjalani pembedahan
6) yang NAK kesihatan optimum
7) yang ada masalah kesuburan
8) mereka menginginkan taraf kesihatan yang lebih baik
9) pesakit kencing manis
10) mereka yang alami berat berkurangan
11) mereka yang alami tekanan darah rendah




Keistimewaan ESP Shaklee yang MESTI TAHU.

√Sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian.
√Berasaskan tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol.
√Terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yg aktif.
√Membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormone yang sempurna.
√Membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah.
√Kandungan lemak dlm ESP sangat minimum iaitu (1gm).
√Tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah.
√Paling penting tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet.
√Mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga
√ sumber kalsium dan zat besi yang baik




Nanti sya cite pulak kesan yang bole dapat dengan minum ESP Shaklee ni.

Salam ceria,

posted from Bloggeroid

Friday, 3 October 2014

Rumah Baru

Alhamdulillah... Bermula Oktober 2014 ni kami sekeluarga dah pun duduk di rumah baru. Masih lagi rumah sewa. Rumah sewa ni kalau jual lebih kurang rm700k nilainya.

Kawasan baru, taman baru. Rumah dibina oleh Glomac. Okla..luas besar cuma rumah sewa.

Bilakah agaknya kami nak beli rumah? 2015 rancangan kami. Tapi bukan di Selangor dan bukan di Kuala Lumpur.

Ok uols... Stay tune!



posted from Bloggeroid

Promosi Energizing Soy Protin

Soya... Sebut soya saya akan terfikir kicap. Terbayang tempe dan ternampak Energizing Soy Protin. Jenama Shaklee yang menjadi produk yang sentiasa laku laris.

Oktober 2014. Pelbagai tragedi terjadi kepada sesetengah rakan kita..saudara mara kita...ahli keluarga kita dan mungkin kepada diri kita. Energizing Soy Protin menggegarkan Oktober 2014,

Sya menyahut cabaran Energizing Soy Protin (>y<)



Beli 6 tong Energizing Soy Protin dapat 7 tong. Mana nak dapat macam tu kan? Shaklee je bagi peluang hebat macam tu.

Ok. Ingat ye semua... TRAGEDI ENERGIZING SOY PROTIN .

Salam sayang,
Aishah
0172505401
Pengedar Sah Shaklee

posted from Bloggeroid

Saturday, 27 September 2014

KE ZOO NEGARA KITA

4hb September 2014
Hari outing dengan anak anak. Ahaks..macam besar sangat dah anak anak. Pada hal sorang baru 3 tahun..sorang lagi baru 7 bulan. Apa apa pun...moment yang sangat best sebab kami asben and wife masing masing kerja ikut masa sendiri (´∀`)

Kali terakhir jejak zoo negara masa tu saya sekolah. Ya...zaman gila gila remaja lagi. Sekarang pun remaja, remaja purba.

Bersiar siar di Zoo Negara memang satu yang disebut Rayyan selalu. So, kami bawa. Puas kan hati. Jalan kaki tolak stroller pusing zoo negara.






Haiwan nampak macam banyak. Masa kami sampai, tengah hari. Masa untuk haiwan ni semua berehat...biasalah, manusia lepas makan pun letih ngantuk. Hihihi









why the bird like that mama

focus

hold his hand because he is a gift from Allah to us

Gambar banyak lagi. Nanti saya sambung upload untuk korang lihat. Nak masuk zoo negara harga skrg rm30...nak tengok panda total tiket rm50 utk dewasa.

(⌒▽⌒)
Salam ceria,
Aishah
0172505401
Rakan Nutrisi Anda