KAWAN MAYA

Sunday, 14 April 2013

Resdung - Jangan Dibiarkan!

Sapa ada resdung?? Apa korang buat untuk merawat resdung??
Well... Resdung ni masalah remeh yang kebanyakkan orang ambil ringan. Resdung atau sinus! Sangat sangat tidak selesa.....

Kalau korang biasa bersin berkali kali pada waktu pagi... itu salah satu tanda resdung atau sinus.  Oh... saya dan asben pun ada resdung... :(
Sangat tidak suka akan masalah resdung ni!! Kenapa??? Sebab kalau dibiarkan bole beri kesan yang teruk pada otak kita! 

kesan resdung pada otak / credit to mr google.com



Kadang-kadang kita tak sedar kita ada resdung bila kita orang mula bertanya "eh, kau ada resdung eh... " ~ Ni lah yang biasa sangat! Sebabnya pandang remeh....

Resdung melalui istilah kedoktoran: penahanan mukus yang disebabkan oleh pembengkak-an membran (sel lapisan kulit). Bengkak ini terjadi kerana saluran tersekat. Mukus adalah bahasa saintifik kepada cecair berupa lendir (hingus) yang ada di dalam tubuh manusia. Petanda paling ketara mukus berlebihan adalah kulit wajah berminyak. Minyak yang boleh mengakibatkan wajah kusam dan lebih teruk lagi; jerawat dalam bentuk bisul atau bernanah. 

Jadi... sangat perlu kita jaga bahagian aliran keluar masuk udara tu. 

kanan : bahagian yang teruk sinus
kiri : normal atau healty
credit : mr google.com

TANDA-TANDA RESDUNG 

Tanda tanda resdung ni sangat senang nak tau..... Antaranya;

~ mudah sejuk, menggigil di sesuatu keadaan yang tak sepatutnya 
~ batuk sampai terasa gatal kerongkong, anak tekak
~ telinga selau rasa tersumbat Contoh: 'berdengung' telinga yang sukar hilang apabila ketinggian berubah-ubah seperti dalam kapal terbang atau lif
~ Hidung gatal gatal
~ merenyam satu muka
~ Gatal mata yang apabila digaru, semakin menjadi-jadi rasa nak teruskan - sampai merah dan berair.
~ Bersin melampau, sampai pengaruhi suhu badan  dan sikap, [bole buat stress]

Tanda YANG paling ketara: hidung kerap sangat tersumbat kerana lendir / kahak dan amat sukar dihembus keluar. Akibatnya; suara menjadi agak 'sengau'. Resdung juga dikenali dengan nama 'Sinus' (ketumbuhan dalam hidung) dan 'Alergi' (alahan kepada sesuatu jenis benda atau makanan). 

[info google.com]

DAH MULA RASA MERENYAM EH.... :)

Ok... apa kah shaklee bole bantu??  Jawapan saya, BOLEH! 
SHAKLEE ni bebas kimia.. bebas bahan sintetik... organik and dijamin berkesan!

Mari semua... Perkenal kan SET RESDUNG dari SHAKLEE.. gabungan tiga vitamin yang mempunyai lebih dari satu manfaat untuk tubuh badan kita. Tidak kira, LELAKI mahupun PEREMPUAN.

set resdung shaklee 

B Complex - menstabilkan hormon
Alfalfa - bertindak mendetox segala toksin
Vitamin C - sebagai antioksidan dan jugak untuk sistem imun badan kita.


Nak info lebih....? 

Bole hubungi saya atau dapatkan di mana mana cawangan shaklee yang terdekat ye

Cegah sebelum parah!



pengedar sah shaklee / ID 888805
0172505401 
www.facebook.com/isyahsabela
www.facebook.com/dietwithlove