KAWAN MAYA

Saturday, 2 March 2013

TUBUH LETIH - kenali penyebabnya!

Selalu terasa badankerap rasa letih sampai tak ada mood nak buat tugasan harian dengan sempurna?  Asyik bad mood? Kurang berselera? JANGAN dibiarkan berterusan. CARI PENYEBABNYA...

CHECK punca-punca kat bawah ni...maybe itu sebabnya badan rasa letih...

1. KURANG TIDUR
»» wanita yang bekerja sama ada yang bujang ataupun yang dah berkahwin sering kali mengabaikan waktu tidur. Sibuk dengan kerja rumah atau pun menyambung kerja di pejabat SELALU dijadikan alasan. Sekali dua mungkin tidak mengapa, namun sekiranya menjadi kebiasaan, ia mungkin menyebabkan tubuh tidak mendapat oksigen yang cukup. Oksigen yang kurang mungkin akibat kurang tidur akan mengganggu fokus dan penumpuan lalu membuatkab tubuh rasa letih.

2. PEMAKANAN YANG SALAH
»» HATI HATI bila memilih menu makanan. Sungguhpun telah mengambil makanan yang banyak namun jika tersilap pilih makanan, kecergasan tubuh mungkin akan menurun. Mengambil minuman yang berkafein, coklat ataupun minuman berakohol untuk menstimulasi diri adalah tidak bermanfaat. Jenis minuman ini meningkatkan.tenaga dengan cepat dan juga cepat menurunkan tahap tenaga. Keadaan ini membuatkan kadar gula dalam darah tidak stabil dan membuatkan and cepat lapar dan letih.
Biasakan membahagikan wktu makan pada lima waktu. ini kerana 3 jam selepas makan, gula dalam darah akan mula turun. Sekiranya anda tidak mengambil maknanan, ia akan terus menurun dan akibatnya anda akan merasa pening, leher menegang dan perut tidak selasa.

3. STRESS ATAU SERING TERTEKAN
»» Jika anda gembira dan bahagia dengan kehidupan anda, tenaga dan aura positif akan mengalir ke dalam tubuh hingga membuatkan anda rasa lebih cergas dan ceria. Berbeza bila anda rasa tertekan atau stress. Semuanya akan menjadi serba tidak kena dan emosi juga turut terganggu.
Dalam keadaan tertekan, rasa tidak ceria juga mempengaruhi masa tidur anda hingga menyebabkan kesukaran.untuk lena.
Akibatnya anda akan bangun di pagi hari dengan tubuh yang lesu. Oleh itu, ceriaka diri. Setidak tidaknya sekali dalam seminggu lakukan aktiviti yang menggembirakan bersama keluarga dan orang tersayang.

4. KURANG BERSENAM
»» Bercakap tentang senaman, pasti ramai yang memberi alasab untuk tidak melakukannya walaupun senaman itu menpunyai sejuta manfaat. BERSENAM mudah untuk diucapkan namun sumar untuk dilakukan sekiranya kita TIDAK MAHU.
Sebenarnya, semasa bersebam terutama senaman kardio, otak akan menghasilkan hormon endorphin. Hormon inilah yang akan mengakirkan rasa senang sehingga tubuh akan berasa segar walaupun "letih" bersenam. Hormon ini juga akan membantu mengatasi stres dan memberi kualiti tidur yang lebih baik.

5. KURANG VITAMIN TAMBAHAN
»» Sumber makanan yang anda ambil kadang kala tidak mencukupi untuk.memenuhi keperluan vitamin dan mineral untuk tubuh. Untuk itu tubuh anda memerlukan vitamin dan mineral tambahan. Ketika seorang wanita sedang haid, tubuh sangat memerlukan vitamin dan mineral tambahan. Ini kerana sewaktu haid, tekanan darah agak rendah. Begitu juga kadar hemoglobin. Begitu juga ketika sedang sakit, atau sewaktu dalam kesibukkan, anda memerlukan vitamin atau makanan tambahan.
Tanda tubuh anda memerlukan vitamin dan mineral adalah seperti WAJAH NAMPAK PUCAT, BADAN LESU DAN PENING KEPALA.

Nampak tak sebab sebabnya macam biasa je? Biasa sangat yang biasa tu la yang akan menjadi kepada sesuatu yang besar.

Jangan berhenti atau putus asa untuk mencari solusi dalam setiap apa jua perkara..

♥♡♥
Rakan Penyusuan Mama
Contact sya: 017 2505401