KAWAN MAYA

Saturday, 9 February 2013

Sihat Sebelum Sakit

Salam semua.. Sihat? Ni sya copy sedikit cerita SIHAT SEBELUM SAKIT untuk kita semua...
-----------------------------------------------------------------------------
Assalamualaikum dan salam 1Dunia, hidup sihat sebelum sakit adalah antara lima perkara yang pasti akan hadir dalam hidup setiap manusia. Manusia  hanya dapat menilai harga sebuah kesihatan ketika diuji dengan kesakitan. Sakit akan datang tanpa diundang bila-bila masa tiada peringatan. Sakit itu bukan penyeksaan tetapi peringatan bagi manusia yang sentiasa ingat pada Allah swt.
Penyakit yang diderita seorang manusia menjadi sebab diampuni dosa yang telah dilakukannya termasuk dosa-dosa setiap anggota tubuhnya Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Setiap getaran pembuluh darah dan mata adalah kerana dosa. Sedangkan yang dihilangkan Allah dari perbuatan itu lebih banyak lagi.” Sakit juga menyelamatkan insan daripada seksaan api neraka yang sungguh azab. “Rasulullah SAW juga bersabda, bahwasannya sakit kerana demam itu akan menghindarkan orang Mukmin dari seksa api neraka.” Sakit membawa manusia itu sentiasa mengingati ALLAH Tuhan Yang Agung lagi Maha Berkuasa.
Sabda Baginda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Setiap penyakit ada ubatnya, apabila ubat itu serasi dengan penyakit, maka ia akan sembuh dengan izin Allah.” (Hadis riwayat Imam Muslim)
Allah SWT berfirman dalam Surah al-Anbiya’, ayat 83-84 yang bermaksud: “Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: Sesungguhnya Aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah saja Yang lebih Mengasihani daripada Segala (yang lain) Yang Mengasihani. Maka Kami perkenankan doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya, serta Kami kurniakan kepadanya, keluarganya, dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang yang taat kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik).”
Menurut Pro Dr. Hamka ada menulis dalam salah satu bukunya, “Bila kita diuji maka bersabarlah kerana sesungguhnya ujian itu adalah sebagai musibah disebabkan kurangnya ketaatan kita kepada ALLAH.” Mata kita akan terpaku saat mendengar pendapat daripada Ibnu Qayyim pula. “Kalau manusia itu tidak pernah mendapat cubaan dengan sakit dan pedih, maka ia akan menjadi manusia yang ujub dan takbur. Hatinya menjadi kasar dan jiwanya beku. Kerana itu, musibah dalam bentuk apapun adalah rahmat ALLAH yang disiramkan kepadanya. Ia akan membersihkan karatan jiwanya dan mensucikan ibadahnya. Itulah ubat dan penawar kehidupan yang diberikan ALLAH untuk setiap orang beriman. Ketika ia menjadi bersih dan suci kerana penyakitnya, maka martabatnya diangkat dan jiwanya dimuliakan. Pahalanya pun berlimpah-limpah apabila penyakit yang menimpa dirinya diterimanya dengan sabar dan redha.”
Apabila kita diuji dengan sakit kisah Nabi Ayub adalah kisah paling baik untuk dibaca berulang-ulang kali untuk jadikan motivasi dan mengambil semangat daripada ketabahan Nabi Ayub. Tidak terbanding sakit kita berbandingkan dengan ujian sakit yang dialami oleh seorang kekasih Allah SWT, Nabi Ayub as.  [credit : denaihati.com]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sakit itu datangnya dari Allah, Sihat jugak datang dari Allah.... mari kita sentiasa dekat kan diri dengan Allah! 

Salam sayang,
Isyah | shaklee independent distributor 888805 | www.facebook.com/isyahsabela | 0172505401