Saturday 29 December 2012

Makanan Untuk Kesihatan KULIT

Salam Semua..
Sihat? I am fine and feel great! 2013 is coming...cepat sangat kan masa berlalu!
Lama tak post apa2 kat blog ku sayang ni :)
Well...ni nak share sikit makanan yang bagus untuk kulit kita.

Info ni bukan saya tulis tapi saya re-type khas untuk u all. Credit utk majalah Mingguan Wanita, keluaran Julai 2012. [cover gambo ella the rocker kawen tuuu ]

AIR
  • minum air putih secara rutin dengan kesusaian dan keperluan tubuh badan. Selain membantu menghindari masalah kulit seperti jerawat, air juga meneutralkan racun dalam sisten tubuh dan menjaga fungsi serta kesihatan buah pinggang. Kulitbyang kekeringan atau kurang air akan kelihatan kering dan bersisik. Oleh itu pengambilan air putih yang mencukupi dapat menghindari masalah kulit kering dan bersisik.
ANTIOKSIDAN
  • Tambahkan pengambilan makanan yang kaya dengan antioksidan seperti buah berwarna oren dan kuning. Sebagai contoh pengambilan lohak, betik, limau, mangga, lemon, aprikot dan macam macam lagi. Makanan ini kaya dengan Vitamin A dan Vitamin C yang bertindak sebagai AntiOksidan. 
  • Vitamin A misalnya membantu dalam meneutralkan elemen-elemen asing yang berbahaya di dalam tubuh selain turut membantu melambatkan timbulnya garis-garis halus, kedutan, mencegah jangkitan dan memelihara keanjalan kulit.
  • Vitamin C pula membantu dalam meningkatkan dan mempertahankan kandungan kolagen dalam memelihara keanjalan kulit sekaligus melambatkan process kedutan pada wajah.
  • Kumpulan buah beri seperti blueberi, blackberry, strawberi, bit dan anggur merah adalah antara buah-buahan yang memiliki antioksidan yang cukup tinggi dalam membantu melambatkan process penuaan serta membuatkan kulit tampak lebih sihat dan bersinar.
  • Pengambilan Vitamin E secara berterusan juga merupakan langkah yang diperlukan bagi mereka yang inginkan kulit bersinar semula jadi. [maksudnya glowing gitu]. Antara makanan yang mengandungi Vitamin E termasukla brokoli, bayam, kacang hijau, asparagus , badam, kacang hazel, ikan, jagfung, gandum dan banyak lagi. 
  • Sumber antioksidan lain yang boleh diperolehi adalah menerusi teh hijau. Pengambilan 2 sudu teh hijau pada setiap hari dalam jangka masa yang panjang akan memberi kesan yang baik untuk kesihatan tubuh badan dan kulit.
SAYURAN HIJAU
  • Pengambilan sayuran hijau sekurang -kurangnya 50gm sehari seperti brokoli, sawi, kangkung, dan banyak lagi membantu dalam mencegah berlakunya kesan  lebam di bawah mata selain baik dalam melancarkan pencernaan kerana sayuran hijau ini cukup kaya dengan serat.
So interesting kan... banyak sungguh makanan yang yang antioksidan ni...
Produk shaklee ada vitamin yang antioksidan. Vitamin C yang kini out of stock and ETA hanya bulan April 2013 and Vitamin E yang bagus untuk lelaki dan perempuan. 
antioksidan 

antioksidan

p/s: bila memilih Shaklee, yakin dengan 3 perkara iaitu Shaklee Selamat, Mesra Alam dan terbukti berkesan!

Jadi, sapa yang nak order bole call/sms ye
017-2505401
pm FB : www.facebook.com/isyahsabela
page: www.facebook.com/dietwithlove
shaklee independent distributor: 888805

No comments:

Post a Comment